15-10-2025 Statencommissie Economie, Mobiliteit en Samenleving (EMS)
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 2 Vaststellen agenda
Voorzitter - Erik Broer
Voorzitter - Erik Broer
Agendapunt 4 Reglement van Orde Provinciale Staten 2025
Samenvatting
Provinciale Staten van Flevoland overwegen om in 2025 een nieuw Reglement van Orde vast te stellen. Dit nieuwe reglement vervangt de versies van 2015 en 2021. Het doel is om de regels en werkwijzen te actualiseren, rekening houdend met de ervaringen en veranderingen in de afgelopen jaren. Belangrijke aandachtspunten zijn de rol van het nieuwe Presidium, de samenwerking binnen fracties en de ondersteuning van Statenleden. Er wordt ook gekeken naar de verordeningen voor ambtelijke bijstand, fractieondersteuning en de rechtspositie van Staten- en burgerleden. Het proces omvat consultaties met verschillende betrokkenen, zoals Statenleden en het Presidium, om een breed draagvlak te creëren. Na besluitvorming worden de nieuwe regels en bijlagen gepubliceerd voor gebruik door de Provinciale Staten.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Advies aanwijzing regionale publieke omroep" en richt zich op het adviseren van het Commissariaat voor de Media over de aanwijzing van een regionale publieke omroep voor de provincie Flevoland voor de periode na 1 januari 2026. Provinciale Staten moeten beoordelen of de aanvrager voldoet aan de wettelijke criteria, zoals de vorm van de rechtspersoon, de publieke mediaopdracht, het beleidsbepalend orgaan en een representatief samengestelde mediaraad. Het voorstel is geagendeerd voor behandeling en besluitvorming door Provinciale Staten, met een deadline voor advies op 12 november 2025.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het alle noodzakelijke elementen bevat voor de beoordeling van de aanvraag, inclusief de wettelijke criteria waaraan de aanvrager moet voldoen.
Rol van de raad:
De rol van Provinciale Staten is om een gemotiveerd advies uit te brengen aan het Commissariaat voor de Media over de geschiktheid van de aanvrager als regionale publieke omroep.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes betreffen de beoordeling van de geschiktheid van de aanvrager op basis van de wettelijke criteria en de overweging of de aanvrager de belangen van de provincie adequaat kan vertegenwoordigen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, met een duidelijke deadline voor advies. Er zijn geen directe inconsequenties zichtbaar, maar de mate van meetbaarheid en haalbaarheid hangt af van de beschikbare informatie over de aanvrager.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij een positief of negatief advies uitbrengt over de aanwijzing van Stichting Regionale Omroep Flevoland als regionale publieke omroep.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van belanghebbenden of het publiek is meegenomen in het adviesproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen direct relevant onderwerp binnen dit voorstel, aangezien het zich richt op de wettelijke en organisatorische aspecten van de omroepaanwijzing.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden, wat kan betekenen dat er geen directe financiële impact is voor de provincie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Regionale publieke omroep Commissariaat voor de Media Aanwijzingsprocedure Advies Wettelijke toegangscriteria Stichting Regionale Omroep Flevoland Beeldvorming Oordeelsvorming Commissie EMS Publieke mediaopdrachtVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken -
Analyse van het document
Analyse van het Statenvoorstel "Reglement van Orde Provinciale Staten 2025"
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Reglement van Orde Provinciale Staten 2025" voor de Provincie Flevoland. Het doel is om het bestaande reglement te actualiseren en te vervangen door een nieuwe versie die de veranderingen in de vergaderstructuur en de rol van het Presidium weerspiegelt. Het voorstel omvat ook de vaststelling van nieuwe verordeningen voor informatie en ambtelijke bijstand, fractieondersteuning, rechtspositie van Staten- en burgerleden, en de organisatie van de griffie. Het beoogt een duurzame borging van de taken van het Presidium en een harmonisatie van de ambtsinstructie voor de griffier.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met een duidelijke uitleg van de wijzigingen en de bijbehorende was-wordt lijsten. Het bevat alle noodzakelijke documenten en bijlagen die de wijzigingen ondersteunen.
Rol van de Raad:
De Provinciale Staten hebben de bevoegdheid om het Reglement van Orde vast te stellen en te wijzigen. De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van de voorgestelde wijzigingen en het waarborgen van de juiste uitvoering ervan.
Politieke Keuzes:
De Staten moeten beslissen over de aanpassing van de vergaderstructuur en de rol van het Presidium. Er moeten keuzes worden gemaakt over de harmonisatie van de ambtsinstructie en de verordening voor fractieondersteuning.
SMART-criteria en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de voorgestelde wijzigingen en de bijbehorende documenten. Het is tijdgebonden met een duidelijke implementatiedatum. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de implementatie moet worden gemonitord.
Participatie:
Het voorstel benadrukt de betrokkenheid van verschillende gremia, waaronder Statenleden, het Presidium, en de griffie, wat wijst op een participatieve benadering bij de totstandkoming van het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een onderwerp in het voorstel, maar de focus op harmonisatie en professionalisering kan bijdragen aan een duurzamere organisatie.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of dekkingsplannen. Eventuele kosten kunnen voortvloeien uit de implementatie van de nieuwe verordeningen en de harmonisatie van de ambtsinstructie, maar deze worden niet expliciet behandeld in het document.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Reglement van Orde Presidium Verordening Statenconferenties Fractieondersteuning Ambtsinstructie Griffier Stateninstrumenten Harmonisering FunctieprofielVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Agendapunt 5 Advies aanwijzing regionale publieke omroep
Provinciale Staten steunen Omroep Flevoland als regionale omroep
Provinciale Staten van Flevoland hebben unaniem hun steun uitgesproken voor de aanwijzing van Stichting Regionale Omroep Flevoland als regionale publieke omroep voor de periode van januari 2026 tot en met december 2031. Het voorstel wordt als hamerstuk doorgeleid naar de statenvergadering van 29 oktober.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens het debat over de aanwijzing van de regionale publieke omroep in Flevoland, dat plaatsvond op 1 januari 2025, bleek al snel dat er brede steun was voor het voorstel om Omroep Flevoland aan te bevelen bij het Commissariaat voor de Media. De omroep voldoet aan alle wettelijke criteria en er zijn geen andere kandidaten voor de rol.
Lex Ruyssenaars van Sterk Lokaal Flevoland opende de discussie met de opmerking dat het voorstel wat hem betreft "een hamerstuk kan worden". Ook Maartje Mantel van de BBB sloot zich hierbij aan en gaf aan geen verdere vragen te hebben.
Jan Meindert Keuter van de PVV benadrukte het belang van samenwerking tussen regionale en lokale omroepen, maar was tevreden met de toezeggingen die hierover zijn gedaan. "Met die toezegging maken we er voor ons ook een hamerstuk van," aldus Keuter.
Marlies van der Tooren van de VVD gaf aan dat de vragen van haar partij voldoende beantwoord waren en stelde een amendement voor, hoewel de details daarvan niet verder werden besproken in het debat.
Tarik Şahbaz van de PvdA benadrukte het belang van een sterke, onafhankelijke en brede regionale omroep. "Omroep Flevoland vervult de rol op de hoofdlijnen goed en voldoet aan wettelijke criteria," zei Şahbaz, die ook aangaf dat zijn partij voor het voorstel zou stemmen.
Hans Hodde van Forum voor Democratie maakte nog een punt over de pluriformiteit en het belang van lokale omroepen. "Pluriformiteit is voor ons ook belangrijk en verschillende geluiden vanuit de samenleving," stelde Hodde. Desondanks stemde ook zijn partij in met het voorstel als hamerstuk.
Het debat werd afgesloten door voorzitter Erik Broer, die concludeerde dat er geen behoefte was aan een tweede termijn. Het voorstel wordt nu zonder verdere discussie doorgeleid naar de statenvergadering van 29 oktober, waar het definitief zal worden vastgesteld.
Samenvatting
Provinciale Staten overwegen om Stichting Regionale Omroep Flevoland aan te bevelen als regionale publieke omroep voor de periode van januari 2026 tot en met december 2031. Dit advies is nodig omdat de huidige aanwijzing van alle regionale publieke omroepen in Nederland per 1 januari 2026 vervalt. Het Commissariaat voor de Media heeft Provinciale Staten gevraagd om advies te geven over de aanvraag van Omroep Flevoland. De omroep voldoet aan de wettelijke criteria, zoals het zijn van een rechtspersoon, het uitvoeren van een publieke mediaopdracht, het hebben van een beleidsbepalend orgaan en een representatief samengestelde mediaraad. Er zijn geen andere kandidaten voor de rol van regionale omroep in Flevoland. Provinciale Staten zullen op 29 oktober 2025 een besluit nemen over het advies aan het Commissariaat.
-
Analyse van het document
Analyse van het Voorstel: Advies Aanwijzing Regionale Publieke Omroep
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Advies aanwijzing regionale publieke omroep". Het voorstel betreft het advies dat de Provinciale Staten moeten uitbrengen aan het Commissariaat voor de Media over de aanwijzing van een regionale publieke omroep voor de provincie Flevoland voor de periode na 1 januari 2026. Het voorstel behelst de beoordeling of de aanvrager, Stichting Regionale Omroep Flevoland, voldoet aan de wettelijke toegangscriteria zoals de vorm van de rechtspersoon, de publieke mediaopdracht, het beleidsbepalend orgaan en een representatief samengestelde mediaraad.
Oordeel over de Volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de noodzakelijke stappen en criteria beschrijft die moeten worden beoordeeld. Echter, de uiteindelijke conclusie en aanbeveling zijn niet opgenomen in de verstrekte tekst, wat een belangrijk onderdeel van de volledigheid zou zijn.
Rol van de Raad:
De rol van de Provinciale Staten is om een advies uit te brengen aan het Commissariaat voor de Media. Dit advies moet gemotiveerd zijn en gebaseerd op de vraag of de aanvrager voldoet aan de wettelijke criteria.
Politieke Keuzes:
De politieke keuzes betreffen de beoordeling van de geschiktheid van de aanvrager als regionale publieke omroep. Dit kan politieke implicaties hebben, afhankelijk van de visie van de partijen op media en publieke omroep.
SMART Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden (advies moet binnen 18 weken worden uitgebracht), maar het mist meetbare en realistische elementen, zoals duidelijke criteria voor de beoordeling. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van een conclusie kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij het Commissariaat voor de Media positief adviseren om Stichting Regionale Omroep Flevoland aan te wijzen als regionale publieke omroep.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van het publiek of andere belanghebbenden in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op de juridische en organisatorische aspecten van de omroepaanwijzing.
Financiële Gevolgen:
Er worden geen directe financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd in het voorstel. Dit kan impliceren dat er geen significante financiële impact wordt verwacht, of dat dit aspect nog moet worden uitgewerkt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Commissariaat voor de Media Regionale publieke omroep Advies Aanwijzingsprocedure Stichting Regionale Omroep Flevoland Wettelijke toegangscriteria Provinciale Staten Commissie EMS Beeldvorming Gedeputeerde StatenVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken -
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Advies aanwijzing regionale publieke omroep
Samenvatting: Het voorstel betreft een positief advies van de Provinciale Staten aan het Commissariaat voor de Media om Stichting Regionale Omroep Flevoland aan te wijzen als regionale publieke omroep voor de periode van januari 2026 tot en met december 2031. Dit advies is onderdeel van een wettelijke adviestaak van de Provinciale Staten. De aanvraag van Omroep Flevoland voldoet aan de wettelijke criteria, waaronder de vorm van de rechtspersoon, de publieke mediaopdracht, het beleidsbepalend orgaan en een representatief samengestelde mediaraad. Er zijn geen andere aanvragen ingediend, waardoor er geen keuzemogelijkheid is.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle noodzakelijke informatie bevat om een weloverwogen advies te geven. Het bevat details over de wettelijke criteria waaraan de aanvrager voldoet en de procedurele stappen die zijn genomen.
Rol van de raad bij het voorstel
De rol van de Provinciale Staten is om een wettelijk advies te geven aan het Commissariaat voor de Media. Dit advies is cruciaal voor de aanwijzing van de regionale publieke omroep.
Politieke keuzes
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien er slechts één aanvraag is ingediend. De keuze is beperkt tot het al dan niet positief adviseren over de enige kandidaat.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de SMART-criteria zijn niet volledig toegepast.
Participatie
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van burgers of andere belanghebbenden is meegenomen in het proces.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in het voorstel.
Financiële gevolgen
Het voorstel vermeldt geen directe financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit kan komen doordat het voorstel een wettelijke adviestaak betreft zonder directe financiële implicaties voor de provincie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Stichting Regionale Omroep Flevoland Commissariaat voor de Media Aanwijzingsprocedure Regionale publieke omroep Wettelijke adviestaak Mediaraad Publieke mediaopdracht Toegangscriteria Notariële statuten Herbenoeming 2026-2031Verfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Voorzitter - Erik Broer
Voorzitter - Erik Broer
Lex Ruyssenaars - SterkLokaalFlevoland
Voorzitter - Erik Broer
Maartje Mantel - BBB
Voorzitter - Erik Broer
Jan Meindert Keuter - PVV
Jan Meindert Keuter - PVV
Jan Meindert Keuter - PVV
Marlies van der Tooren - VVD
Marlies van der Tooren - VVD
Voorzitter - Erik Broer
Tarik ?ahbaz
Tarik ?ahbaz
Voorzitter - Erik Broer
Voorzitter - Erik Broer
Onbekende spreker
Voorzitter - Erik Broer
Voorzitter - Erik Broer
Hans Hodde - Forum voor Democratie
Voorzitter - Erik Broer
Voorzitter - Erik Broer
Onbekende spreker
Voorzitter - Erik Broer
Voorzitter - Erik Broer
Voorzitter - Erik Broer
Lex Ruyssenaars - SterkLokaalFlevoland
Maartje Mantel - BBB
Hans Hodde - Forum voor Democratie
Agendapunt 6 Samenwerkingsverbanden
Voorzitter - Erik Broer
Voorzitter - Erik Broer
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Voorzitter - Erik Broer
Voorzitter - Erik Broer
Kjell van Wijlandt - PvdD
Sjaak Simonse - Gedeputeerde
Voorzitter - Erik Broer
Voorzitter - Erik Broer
Jelena Postuma - Forum voor Democratie
Jelena Postuma - Forum voor Democratie
Jelena Postuma - Forum voor Democratie
Voorzitter - Erik Broer
Kjell van Wijlandt - PvdD
Voorzitter - Erik Broer
Ramona Aukes - PVV
Voorzitter - Erik Broer
Voorzitter - Erik Broer
Marlies van der Tooren - VVD
Voorzitter - Erik Broer
Lex Ruyssenaars - SterkLokaalFlevoland
Voorzitter - Erik Broer
Abassin Nessar - PvdA
Abassin Nessar - PvdA
Voorzitter - Erik Broer
Voorzitter - Erik Broer
Sjaak Simonse - Gedeputeerde
Sjaak Simonse - Gedeputeerde
Kjell van Wijlandt - PvdD
Sjaak Simonse - Gedeputeerde
Sjaak Simonse - Gedeputeerde
Jelena Postuma - Forum voor Democratie
Sjaak Simonse - Gedeputeerde
Sjaak Simonse - Gedeputeerde
Sjaak Simonse - Gedeputeerde
Sjaak Simonse - Gedeputeerde
Onbekende spreker
Sjaak Simonse - Gedeputeerde
Sjaak Simonse - Gedeputeerde
Lex Ruyssenaars - SterkLokaalFlevoland
Sjaak Simonse - Gedeputeerde
Lex Ruyssenaars - SterkLokaalFlevoland
Sjaak Simonse - Gedeputeerde
Sjaak Simonse - Gedeputeerde
Sjaak Simonse - Gedeputeerde
Lex Ruyssenaars - SterkLokaalFlevoland
Sjaak Simonse - Gedeputeerde
Voorzitter - Erik Broer
Voorzitter - Erik Broer
Abassin Nessar - PvdA
Sjaak Simonse - Gedeputeerde
Voorzitter - Erik Broer
Voorzitter - Erik Broer
Lex Ruyssenaars - SterkLokaalFlevoland
Sjaak Simonse - Gedeputeerde
Sjaak Simonse - Gedeputeerde
Voorzitter - Erik Broer
Voorzitter - Erik Broer
Maartje Mantel - BBB
Maartje Mantel - BBB
Tiko Smetsers - D66
Maartje Mantel - BBB
Tiko Smetsers - D66
Voorzitter - Erik Broer
Voorzitter - Erik Broer
Abassin Nessar - PvdA
Abassin Nessar - PvdA
Abassin Nessar - PvdA
Voorzitter - Erik Broer
Voorzitter - Erik Broer
Maartje Mantel - BBB
Voorzitter - Erik Broer
Marian Uitdewilligen - CDA
Voorzitter - Erik Broer
Onbekende spreker
Voorzitter - Erik Broer
Voorzitter - Erik Broer
Voorzitter - Erik Broer
Voorzitter - Erik Broer
Voorzitter - Erik Broer
Voorzitter - Erik Broer
Voorzitter - Erik Broer
Voorzitter - Erik Broer
Voorzitter - Erik Broer
Voorzitter - Erik Broer
Onbekende spreker
Voorzitter - Erik Broer
Voorzitter - Erik Broer
Onbekende spreker
Voorzitter - Erik Broer
Kjell van Wijlandt - PvdD
Voorzitter - Erik Broer
Tiko Smetsers - D66
Voorzitter - Erik Broer
Onbekende spreker
Voorzitter - Erik Broer
Voorzitter - Erik Broer
Voorzitter - Erik Broer
Voorzitter - Erik Broer
Tiko Smetsers - D66
Voorzitter - Erik Broer
Lex Ruyssenaars - SterkLokaalFlevoland
Voorzitter - Erik Broer
Hans Hodde - Forum voor Democratie
Voorzitter - Erik Broer
Voorzitter - Erik Broer
Sjaak Simonse - Gedeputeerde
Sjaak Simonse - Gedeputeerde
Sjaak Simonse - Gedeputeerde
Voorzitter - Erik Broer
Voorzitter - Erik Broer
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Voorzitter - Erik Broer
Kjell van Wijlandt - PvdD
Voorzitter - Erik Broer
Voorzitter - Erik Broer
Voorzitter - Erik Broer
Voorzitter - Erik Broer
Voorzitter - Erik Broer
Sjaak Simonse - Gedeputeerde
Sjaak Simonse - Gedeputeerde
Sjaak Simonse - Gedeputeerde
Sjaak Simonse - Gedeputeerde
Sjaak Simonse - Gedeputeerde
Sjaak Simonse - Gedeputeerde
Voorzitter - Erik Broer
Onbekende spreker
Kjell van Wijlandt - PvdD
Kjell van Wijlandt - PvdD
Onbekende spreker
Voorzitter - Erik Broer
Onbekende spreker
Kjell van Wijlandt - PvdD
Sjaak Simonse - Gedeputeerde
Voorzitter - Erik Broer
Voorzitter - Erik Broer
Voorzitter - Erik Broer
00:11:02 - 00:11:23 - 00:12:03 - 00:12:11 - 00:12:53 - 00:13:11 - 00:17:23 - 00:18:32 - 00:20:16 - 00:20:25 - 00:20:55 - 00:21:53 - 00:23:37 - 00:23:58 - 00:41:44 - 00:41:47 - 00:44:18 - 00:44:21 - 00:45:07 - 00:45:40 - 00:48:00 - 00:48:08 - 00:49:30 - 00:49:33 - 00:50:20 - 00:50:56 - 00:52:25 - 00:52:27 - 00:52:33 - 00:52:42 - 00:53:32 - 00:54:00 - 00:54:04 - 00:54:11 - 00:54:36 - 00:56:11 - 00:56:28 - 00:56:52 - 00:59:01 - 01:00:00 - 01:00:24 - 01:01:16 - 01:01:29 - 01:01:35 - 01:01:40 - 01:02:14 - 01:02:43 - 01:02:59 - 01:18:32 - 01:20:27 - 01:20:35 - 01:22:46 - 01:23:14 - 01:23:16 - 01:23:28 - 01:24:06 - 01:24:30 - 01:28:50 - 01:33:15 - 01:35:05 - 01:35:18
Sjaak Simonse - Gedeputeerde
00:12:44 - 00:24:02 - 00:28:07 - 00:28:49 - 00:29:38 - 00:30:11 - 00:32:59 - 00:33:04 - 00:33:07 - 00:33:53 - 00:37:36 - 00:37:57 - 00:38:22 - 00:39:41 - 00:39:43 - 00:40:13 - 00:42:42 - 00:44:43 - 00:44:54 - 01:19:36 - 01:19:45 - 01:19:46 - 01:24:46 - 01:25:43 - 01:25:47 - 01:26:13 - 01:26:27 - 01:26:45 - 01:34:28
Ramona Aukes - PVV
Marlies van der Tooren - VVD
Marian Uitdewilligen - CDA
Hans Hodde - Forum voor Democratie
Agendapunt 8 IPO begroting 2026 en Raming Kassiersfunctie 2026
Provinciale Staten Debatteren over Stijgende IPO-bijdrage
Provinciale Staten van Flevoland hebben gedebatteerd over de voorgestelde begroting voor het Interprovinciaal Overleg (IPO) voor 2026. De bijdrage van Flevoland aan het IPO zou stijgen naar €4,2 miljoen, wat tot kritische vragen en opmerkingen leidde.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de vergadering van Provinciale Staten werd het voorstel besproken om de bijdrage aan het Interprovinciaal Overleg (IPO) voor 2026 vast te stellen op €4.187.000, met een aanvullende kassiersfunctie van €684.000. Het doel van deze bijdrage is om de belangenbehartiging van de provincie te versterken in samenwerking met andere overheden. De vergadering bood de Statenleden de gelegenheid om hun wensen en bedenkingen te uiten voordat de afgevaardigden naar de Algemene Vergadering van de Vereniging IPO op 4 november gaan.
Jelena Postuma van Forum voor Democratie uitte haar zorgen over de stijgende kosten: "Het aandeel van Flevoland is relatief klein, maar de totale begroting van het IPO komt uit op maar liefst €84,7 miljoen. Dit zijn enorme bedragen en ons bekruipt dan toch de vraag waar we dit eigenlijk aan besteden en bovenal wat krijgt Flevoland ervoor terug?" Ze vroeg de gedeputeerde om een concreet voorbeeld van wat het IPO Flevoland heeft opgeleverd.
Kjell van Wijlandt van de Partij voor de Dieren gaf aan tegen de begroting te stemmen, net als bij de conceptbegrotingen. "Er is alleen maar focus op de korte termijn vraagstukken en als het gaat over dierenwelzijn zien we dat daar nul aandacht voor is in het IPO-verband," aldus Van Wijlandt.
Ramona Aukes van de PVV gaf aan dat haar partij instemt met het voorstel, maar benadrukte dat de provincie alert moet blijven op de financiële beheersbaarheid en de identiteit van Flevoland. Ze vroeg ook naar de afstemming van een brief van het IPO over de tiphoogte van windmolens, die volgens haar niet goed was afgestemd met de provincie.
De VVD, vertegenwoordigd door Marlies van der Tooren, vond het bijzonder dat er een begroting ligt terwijl er nog gediscussieerd wordt over de doelstellingen. "Verder hebben wij geen bezwaren. We zien graag de suppletie tegemoet," voegde ze toe.
Lex Ruyssenaars van SterkLokaalFlevoland uitte zijn scepsis over het IPO en vroeg zich af op welk mandaat het IPO gesprekspartner is bij de nieuwe coalitievorming. Hij vroeg ook naar de borging van de werkzaamheden van de inmiddels opgeheven Stichting Lisa.
Gedeputeerde Sjaak Simonse reageerde op de vragen en opmerkingen door te benadrukken dat het IPO een lobbyorganisatie is die continu bezig is met belangenbehartiging. Hij noemde de bouwstenen natuur en landbouw als voorbeelden van wat het IPO heeft bereikt. "We zijn met elkaar een lobbyorganisatie en we doen niets anders dan dat," aldus Simonse.
Het debat eindigde zonder dat er moties of amendementen werden aangekondigd, maar met de toezegging dat de gedeputeerde schriftelijk zal terugkomen op de vraag waar de position papers van het IPO te vinden zijn. Het voorstel wordt als hamerstuk doorgeleid naar de Statenvergadering, waarover gestemd zal worden.
Samenvatting
Provinciale Staten overwegen een besluit over de IPO Begroting 2026 en de Raming Kassiersfunctie 2026. Het voorstel is om de bijdrage voor het Interprovinciaal Overleg (IPO) vast te stellen op €4.187.000 en de kassiersfunctie op €684.000. De afgevaardigden naar de Algemene Vergadering van de Vereniging IPO krijgen het advies om in te stemmen met de Programmabegroting en Jaarplan IPO 2026 zonder aanvullende wensen of opvattingen. Het doel is om de belangenbehartiging van de provincie te versterken in samenwerking met andere overheden. Provinciale Staten beoordelen of de ambities en doelen van de provincie voldoende worden ondersteund en welke budgetten daarvoor beschikbaar zijn. Er is een gesprek gepland in december over de focus en inzet van het IPO, wat kan leiden tot aanpassingen in de begroting. De IPO Begroting is geïntegreerd met BIJ12 en IPO Den Haag, en er wordt één verdeelsleutel per provincie toegepast. De hogere bijdrage aan het IPO is onderbouwd door stijgende kosten voor informatieveiligheid, applicatielandschap en loonstijgingen. Provinciale Staten kunnen wensen en opvattingen meegeven aan de afgevaardigden voor de vergadering op 4 november.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "IPO Begroting 2026 en Raming Kassiersfunctie 2026". Het document bespreekt de vaststelling van de financiële bijdragen van de provincie Flevoland aan het Interprovinciaal Overleg (IPO) voor het jaar 2026. Het bevat aanbevelingen voor de afgevaardigden van de Provinciale Staten om in te stemmen met de Programmabegroting en het Jaarplan van het IPO zonder aanvullende wensen of bedenkingen. De totale bijdrage wordt vastgesteld op €4.187.000, met een aanvullende raming voor de kassiersfunctie van €684.000. Het voorstel is onderdeel van een reeks vergaderingen en consultaties die leiden tot besluitvorming op 29 oktober 2025.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de benodigde financiële cijfers en aanbevelingen bevat. Het biedt een duidelijk tijdpad voor de besluitvorming en de betrokken vergaderingen.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om wensen en bedenkingen te formuleren en mee te geven aan de afgevaardigden die de provincie vertegenwoordigen in de Algemene Vergadering van het IPO. Uiteindelijk moet de raad instemmen met de voorgestelde financiële bijdragen.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes betreffen het al dan niet instemmen met de voorgestelde financiële bijdragen en het besluit om geen aanvullende wensen of bedenkingen in te brengen bij de IPO-begroting.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële bijdragen. Het is tijdgebonden met duidelijke deadlines voor besluitvorming. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in de informatie die wordt gepresenteerd.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met de voorgestelde financiële bijdragen aan het IPO en de kassiersfunctie voor 2026, en om geen aanvullende wensen of bedenkingen in te brengen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van burgers of andere belanghebbenden is meegenomen in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn duidelijk gespecificeerd met een totale bijdrage van €4.187.000 en een raming voor de kassiersfunctie van €684.000. Het voorstel geeft echter geen specifieke details over hoe deze bedragen gedekt worden binnen de bredere provinciale begroting.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
IPO begroting 2026 Flevolandse prioriteiten Algemene Vergadering Programmabegroting Jaarplan IPO 2026 Kassiersfunctie 2026 Technische briefing Financiële bijdrage Statenvoorstel Beeldvorming Commissie EMSVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken -
Analyse van het document
Analyse van het Statenvoorstel 3437459: IPO Begroting 2026 en Raming Kassiersfunctie 2026
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "IPO Begroting 2026 en Raming Kassiersfunctie 2026". Het voorstel stelt voor om de bijdragen voor het Interprovinciaal Overleg (IPO) voor 2026 vast te stellen op €4.187.000 en de Raming van de kassiersfunctie op €684.000. Provinciale Staten worden gevraagd om hun afgevaardigden toestemming te geven om in te stemmen met de Programmabegroting en Jaarplan IPO 2026 zonder aanvullende wensen of opvattingen. Het doel is om de belangenbehartiging van de provincie te versterken in samenwerking met andere overheden.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke financiële ramingen en een overzicht van de betrokken processen en eerdere behandelingen. Er zijn echter enkele kanttekeningen, zoals het ontbreken van een meerjarenperspectief.
Rol van de raad:
De raad beoordeelt of de voorgestelde bijdragen bijdragen aan de provinciale ambities en doelen. Ze kunnen wensen en opvattingen meegeven aan hun afgevaardigden voor de Algemene Vergadering van de vereniging IPO.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze akkoord gaan met de voorgestelde financiële bijdragen en of ze aanvullende wensen of opvattingen willen meegeven aan hun afgevaardigden. Er is ook een politieke keuze om prioriteiten zoals netcongestie te benadrukken.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële bijdragen, maar mist tijdgebonden doelen en een meerjarenperspectief. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de flexibiliteit in de inzet van middelen kan tot onduidelijkheid leiden.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze instemmen met de voorgestelde bijdragen en of ze hun afgevaardigden zonder aanvullende wensen of opvattingen naar de Algemene Vergadering sturen.
Participatie:
Er is geen specifieke vermelding van participatie van burgers of andere belanghebbenden in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, vooral in het kader van de verhoogde budgetten voor het programma Energie en Klimaat en de aanpak van netcongestie.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn duidelijk uiteengezet, met een totale bijdrage van €4.871.000 voor 2026. Er wordt aangegeven dat een deel van de verhogingen niet binnen de bestaande begroting kan worden opgevangen, wat leidt tot een begrotingswijziging van €0,2 miljoen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
IPO Begroting 2026 Raming Kassiersfunctie 2026 Programmabegroting Algemene Vergadering Tussenrapportage Netcongestie Faunaschaderegeling Conceptbegroting Oplegnotitie Loon- en prijscompensatieVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Voorzitter - Erik Broer
Jelena Postuma - Forum voor Democratie
Jelena Postuma - Forum voor Democratie
Jelena Postuma - Forum voor Democratie
Voorzitter - Erik Broer
Kjell van Wijlandt - PvdD
Voorzitter - Erik Broer
Ramona Aukes - PVV
Voorzitter - Erik Broer
Voorzitter - Erik Broer
Marlies van der Tooren - VVD
Voorzitter - Erik Broer
Lex Ruyssenaars - SterkLokaalFlevoland
Voorzitter - Erik Broer
Abassin Nessar - PvdA
Abassin Nessar - PvdA
Voorzitter - Erik Broer
Voorzitter - Erik Broer
Sjaak Simonse - Gedeputeerde
Sjaak Simonse - Gedeputeerde
Kjell van Wijlandt - PvdD
Sjaak Simonse - Gedeputeerde
Sjaak Simonse - Gedeputeerde
Jelena Postuma - Forum voor Democratie
Sjaak Simonse - Gedeputeerde
Sjaak Simonse - Gedeputeerde
Sjaak Simonse - Gedeputeerde
Sjaak Simonse - Gedeputeerde
Onbekende spreker
Sjaak Simonse - Gedeputeerde
Sjaak Simonse - Gedeputeerde
Lex Ruyssenaars - SterkLokaalFlevoland
Sjaak Simonse - Gedeputeerde
Lex Ruyssenaars - SterkLokaalFlevoland
Sjaak Simonse - Gedeputeerde
Sjaak Simonse - Gedeputeerde
Sjaak Simonse - Gedeputeerde
Lex Ruyssenaars - SterkLokaalFlevoland
Sjaak Simonse - Gedeputeerde
Voorzitter - Erik Broer
Voorzitter - Erik Broer
Abassin Nessar - PvdA
Sjaak Simonse - Gedeputeerde
Voorzitter - Erik Broer
Voorzitter - Erik Broer
Lex Ruyssenaars - SterkLokaalFlevoland
Sjaak Simonse - Gedeputeerde
Sjaak Simonse - Gedeputeerde
Voorzitter - Erik Broer
Voorzitter - Erik Broer
Maartje Mantel - BBB
Maartje Mantel - BBB
Tiko Smetsers - D66
Maartje Mantel - BBB
Tiko Smetsers - D66
Voorzitter - Erik Broer
Voorzitter - Erik Broer
Abassin Nessar - PvdA
Abassin Nessar - PvdA
Abassin Nessar - PvdA
Voorzitter - Erik Broer
Voorzitter - Erik Broer
Maartje Mantel - BBB
Voorzitter - Erik Broer
Marian Uitdewilligen - CDA
Voorzitter - Erik Broer
Onbekende spreker
Voorzitter - Erik Broer
Voorzitter - Erik Broer
Voorzitter - Erik Broer
Voorzitter - Erik Broer
Voorzitter - Erik Broer
Voorzitter - Erik Broer
Voorzitter - Erik Broer
Voorzitter - Erik Broer
Voorzitter - Erik Broer
00:13:11 - 00:17:23 - 00:18:32 - 00:20:16 - 00:20:25 - 00:20:55 - 00:21:53 - 00:23:37 - 00:23:58 - 00:41:44 - 00:41:47 - 00:44:18 - 00:44:21 - 00:45:07 - 00:45:40 - 00:48:00 - 00:48:08 - 00:49:30 - 00:49:33 - 00:50:20 - 00:50:56 - 00:52:25 - 00:52:27 - 00:52:33 - 00:52:42 - 00:53:32 - 00:54:00 - 00:54:04 - 00:54:11
Ramona Aukes - PVV
Marlies van der Tooren - VVD
Marian Uitdewilligen - CDA
Agendapunt 9 Lijst geheimhouding
Provinciale Staten overwegen opheffing geheimhouding: "Transparantie is het doel"
In een recent debat over de opheffing van geheimhouding op diverse documenten, waaronder vastgoedverslagen en tariefmededelingen, spraken de Provinciale Staten zich uit over de noodzaak van transparantie. Hoewel de geheimhouding oorspronkelijk was opgelegd volgens de Wet Open Overheid, zijn de redenen hiervoor inmiddels vervallen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de vergadering, geleid door voorzitter Erik Broer, werd het voorstel besproken om de geheimhouding op een aantal documenten op te heffen. Dit omvatte onder andere mededelingen over vastgoed en verslagen van besloten vergaderingen. "De grondslag voor geheimhouding is vervallen," aldus Broer, die de commissieleden vroeg of zij het eens waren met het voorstel.
Meneer Van Rooij van 50PLUS uitte zijn zorgen over de geheimhouding van een specifiek document met betrekking tot de datacenterstrategie. Hij stelde dat de geheimhouding was opgelegd op verzoek van een advocatenkantoor, wat volgens hem "op zijn minst schuurt" met de principes van openbaarheid. "Wij moeten onafhankelijk ons werk kunnen blijven doen," benadrukte Van Rooij.
Kjell van Wijlandt van de Partij voor de Dieren stelde voor om documenten te anonimiseren om zo toch openbaarmaking mogelijk te maken. "Kan zo'n rapport niet gewoon geanonimiseerd worden?" vroeg hij, terwijl hij pleitte voor meer openbaarheid.
Tiko Smetsers van D66 verdedigde de geheimhouding, verwijzend naar eerdere discussies waarin besloten was dat geheimhouding in sommige gevallen gerechtvaardigd is. "Wij blijven bij dat standpunt," verklaarde hij.
Lex Ruyssenaars van SterkLokaalFlevoland vond de reden voor geheimhouding, namelijk het cliëntenbestand van een advocatenkantoor, geen valide reden. "Het lijkt me geen reden voor geheimhouding," zei hij, terwijl hij het idee van anonimisering ondersteunde.
Gedeputeerde Sjaak Simonse erkende de zorgen en beloofde dat het college zou terugkomen met een verduidelijking over de geheimhouding. "We komen hierop terug," verzekerde hij de commissieleden.
Het debat eindigde met de toezegging van het college om de geheimhouding van het document over de datacenterstrategie te heroverwegen en waar mogelijk openbaar te maken. De commissie stemde in met het opheffen van de geheimhouding op de overige besproken documenten. "Transparantie is het doel," concludeerde voorzitter Broer.
Samenvatting
Provinciale Staten overwegen om de geheimhouding op een aantal documenten op te heffen. Dit betreft onder andere verslagen van besloten vergaderingen en mededelingen over vastgoed en tarieven. De Statencommissies hebben hierover advies gegeven. De geheimhouding is oorspronkelijk opgelegd op basis van de Wet Open Overheid, maar de redenen voor geheimhouding zijn inmiddels vervallen of zullen binnenkort vervallen. Het doel is om transparantie te bevorderen, waarbij geheimhouding alleen wordt gehandhaafd als dat strikt noodzakelijk is. Het besluit hierover staat gepland voor een toekomstige vergadering, maar kan in urgente gevallen eerder worden behandeld. Het opheffen van geheimhouding betekent niet automatisch dat alle informatie openbaar wordt, omdat uitzonderingen van de wet van toepassing blijven.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel heet "Statenvoorstel opheffen geheimhouding oktober 2025". Het betreft een voorstel aan de Provinciale Staten om de geheimhouding op te heffen van diverse documenten en verslagen die eerder als vertrouwelijk waren aangemerkt. Het doel is om transparantie te bevorderen door geheimhouding alleen te handhaven wanneer strikt noodzakelijk en wettelijk onderbouwd. De geheimhouding op de genoemde stukken kan worden opgeheven omdat de oorspronkelijke gronden voor geheimhouding zijn vervallen, zoals het verstrijken van de einddatum of het openbaar maken van onderliggende stukken.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het een gedetailleerde lijst van documenten bevat waarvan de geheimhouding kan worden opgeheven, inclusief de redenen waarom de geheimhouding niet langer nodig is.
Rol van de Raad:
De Provinciale Staten hebben de bevoegdheid om de geheimhouding op te heffen. Zij moeten beoordelen of de gronden voor geheimhouding nog van toepassing zijn en besluiten of de documenten openbaar gemaakt kunnen worden.
Politieke Keuzes:
De politieke keuze betreft het al dan niet opheffen van de geheimhouding, waarbij de Staten moeten afwegen of de belangen van openbaarheid zwaarder wegen dan de oorspronkelijke redenen voor geheimhouding.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare elementen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar het voorstel zou baat hebben bij meer concrete criteria voor het opheffen van geheimhouding.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of de geheimhouding op de genoemde documenten wordt opgeheven.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd in de context van de Statencommissie Ruimte, Natuur en Duurzaamheid, maar het is geen centraal thema in het voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er worden geen directe financiële gevolgen genoemd in het voorstel, noch wordt er aangegeven hoe eventuele kosten worden gedekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Geheimhouding Provinciale Staten Statencommissie Verslag Openbaarmaking Wet Open Overheid (WOO) Transparantie Statenvoorstel Economische belangen Advies StatencommissiesVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken