24-09-2025 Provinciale Staten
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt - Ingediende moties en amendementen
Samenvatting
Provinciale Staten van Flevoland overwegen om in het eerste kwartaal van 2026 betrokken te worden bij de doorontwikkeling van Horizon. Dit zou in ieder geval gebeuren via een technische sessie. Het voorstel is ingediend door M.B.W. Uitdewilligen van het CDA en zal besproken worden tijdens de vergadering op 24 september 2025. De beslissing over de motie moet nog genomen worden.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel van de motie: Provinciale Staten betrekken bij voorstel Horizon
Samenvatting: De motie verzoekt het college van Provinciale Staten van Flevoland om in het eerste kwartaal van 2026 de Provinciale Staten te betrekken bij de doorontwikkeling van Horizon, een regionale ontwikkelingsmaatschappij. Dit moet in ieder geval gebeuren via een technische sessie voorafgaand aan het indienen van een voorstel. De motie is ingediend door M.B.W. Uitdewilligen van het CDA en werd besproken tijdens de vergadering op 24 september 2025.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
De motie is beknopt en richt zich specifiek op het betrekken van de Provinciale Staten bij de doorontwikkeling van Horizon. Het biedt echter weinig details over de inhoudelijke aspecten van de doorontwikkeling of de specifieke rol die de Staten zullen spelen. De volledigheid kan worden verbeterd door meer context en specifieke doelen toe te voegen.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad speelt een adviserende en controlerende rol. Door de motie worden de Staten betrokken bij het proces, wat hen de mogelijkheid geeft om input te leveren en toezicht te houden op de voortgang en richting van het voorstel.
Politieke keuzes
De belangrijkste politieke keuze is of de Staten al dan niet betrokken moeten worden bij de doorontwikkeling van Horizon. Dit kan invloed hebben op de mate van controle en invloed die de Staten willen uitoefenen op regionale economische ontwikkelingen.
SMART en Inconsistenties
De motie is specifiek en tijdgebonden (eerste kwartaal 2026), maar mist meetbare en haalbare doelen. Er zijn geen duidelijke criteria voor succes of evaluatie opgenomen. Er zijn geen directe inconsistenties, maar de motie kan concreter worden gemaakt.
Besluit van de raad
De raad moet beslissen of zij het college willen verzoeken om de Staten te betrekken bij de doorontwikkeling van Horizon, zoals voorgesteld in de motie.
Participatie
De motie benadrukt participatie door de Staten in het proces, maar er is geen vermelding van bredere publieke participatie of betrokkenheid van andere belanghebbenden.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie. Het is onduidelijk of dit een relevant onderwerp is binnen de doorontwikkeling van Horizon.
Financiële gevolgen
De motie vermeldt geen financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Het is belangrijk dat eventuele kosten voor de technische sessie en verdere betrokkenheid van de Staten worden gespecificeerd en gedekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Horizon Rekenkameronderzoek Regionale Ontwikkelingsmaatschappijen Technische sessie Doorontwikkeling Provinciale Staten Initiatiefnemer Ondersteund Openbare vergadering StemverhoudingVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken -
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Amendement Artikel 26 van Reglement van Orde Provinciale Staten van Flevoland
Samenvatting: Het amendement betreft de concretisering van de opvolging van een Rekenkameronderzoek naar Regionale Ontwikkelingsmaatschappijen (ROM's). Het stelt voor dat Gedeputeerde Staten (GS) uiterlijk 31 maart 2026 een integraal voorstel aan Provinciale Staten (PS) voorleggen over de doorontwikkeling van ROM Horizon. Dit voorstel moet ingaan op herformuleerde doelstellingen, aangepaste prestatie-indicatoren, de governancestructuur, en een visie op breder aandeelhouderschap en opdrachtgeverschap. Het amendement benadrukt de rolverdeling tussen GS en PS en de noodzaak van outcome- en impactgerichte KPI’s.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het specifieke richtlijnen en een tijdlijn biedt voor de uitvoering van de aanbevelingen. Het adresseert belangrijke aspecten zoals doelstellingen, prestatie-indicatoren, en governance. Echter, verdere details over de financiële implicaties en participatieprocessen zouden de volledigheid kunnen verbeteren.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om het amendement te beoordelen, te debatteren en te stemmen. Ze moeten beslissen of de voorgestelde wijzigingen in lijn zijn met hun visie en of deze voldoende duidelijkheid en richting bieden voor de doorontwikkeling van ROM Horizon.
Politieke Keuzes
De politieke keuzes betreffen de mate van betrokkenheid en controle die PS wil uitoefenen over ROM Horizon, de nadruk op outcome- en impactgerichte KPI’s, en de visie op breder aandeelhouderschap. Partijen moeten beslissen hoe zij de balans tussen autonomie van GS en controle door PS willen vormgeven.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek, meetbaar (door KPI’s), en tijdgebonden (met een deadline van 31 maart 2026). Het is echter minder duidelijk of het haalbaar en relevant is zonder inzicht in de financiële en organisatorische haalbaarheid. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid kan verder worden uitgewerkt.
Besluit van de Raad
De raad moet beslissen of ze het amendement aannemen of verwerpen. Dit besluit zal bepalen of GS de voorgestelde richtlijnen en tijdlijn moet volgen voor de doorontwikkeling van ROM Horizon.
Participatie
Het voorstel zegt weinig over participatie van externe stakeholders of burgers. Het richt zich voornamelijk op de interne rolverdeling tussen GS en PS.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als onderwerp in het voorstel. Het zou relevant kunnen zijn, afhankelijk van de herformuleerde doelstellingen van ROM Horizon.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen worden niet expliciet genoemd in het amendement. Er is geen informatie over hoe eventuele kosten voor de doorontwikkeling van ROM Horizon worden gedekt, wat een belangrijk aandachtspunt is voor de raad bij de besluitvorming.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Rekenkameronderzoek Regionale Ontwikkelingsmaatschappijen (ROM’s) Horizon Gedeputeerde Staten (GS) Provinciale Staten (PS) Doelstellingen Prestatie-indicatoren Governancestructuur Aandeelhouderschap OpdrachtgeverschapVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken -
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement betreft "Artikel 26 van Reglement van Orde Provinciale Staten van Flevoland" en richt zich op de concretisering van de opvolging van het Rekenkameronderzoek naar Regionale Ontwikkelingsmaatschappijen (ROM's). Het amendement wijzigt een beslispunt in het ontwerpbesluit, waarbij Gedeputeerde Staten (GS) worden opgedragen om uiterlijk 30 september 2026 een integraal voorstel voor te leggen over de doorontwikkeling van ROM Horizon. Dit voorstel moet ingaan op de doelstellingen, prestatie-indicatoren en de governancestructuur van Horizon, met aandacht voor de rolverdeling tussen GS en Provinciale Staten (PS).
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is redelijk volledig, aangezien het specifieke richtlijnen geeft voor de inhoud van het voorstel dat GS moet indienen. Het legt nadruk op doelstellingen, prestatie-indicatoren en governance, wat belangrijke aspecten zijn voor de doorontwikkeling van ROM Horizon.
Rol van de raad:
De raad (Provinciale Staten) heeft de rol om het amendement te beoordelen en te besluiten of het wordt aangenomen. Daarnaast houdt de raad toezicht op de uitvoering van het voorstel door GS en beoordeelt het uiteindelijke voorstel dat GS indient.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes betreffen de mate van controle en invloed die PS wil uitoefenen op de doorontwikkeling van ROM Horizon. Er moet worden besloten hoe gedetailleerd de richtlijnen voor GS moeten zijn en welke aspecten van de ROM's prioriteit krijgen.
SMART en Inconsistenties:
Het amendement is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het een duidelijke deadline stelt (30 september 2026) en specifieke onderwerpen benoemt die in het voorstel moeten worden behandeld. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de mate van detail in de prestatie-indicatoren en governancestructuur kan verder worden gespecificeerd.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of het amendement wordt aangenomen of verworpen. Dit besluit bepaalt of GS de voorgestelde wijzigingen moet doorvoeren in hun aanpak van de doorontwikkeling van ROM Horizon.
Participatie:
Het amendement vermeldt geen specifieke participatie van externe stakeholders of burgers. De focus ligt op de interne rolverdeling en governance tussen GS en PS.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het amendement. Het is onduidelijk of dit een relevant onderwerp is binnen de context van de doorontwikkeling van ROM Horizon.
Financiële gevolgen:
Het amendement zelf bespreekt geen financiële gevolgen of de dekking daarvan. Het richt zich voornamelijk op de structuur en inhoud van het voorstel dat GS moet indienen. Eventuele financiële implicaties zouden in dat voorstel moeten worden uitgewerkt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Rekenkameronderzoek Regionale Ontwikkelingsmaatschappijen (ROM's) Horizon Gedeputeerde Staten (GS) Provinciale Staten (PS) Doelstellingen Prestatie-indicatoren Governancestructuur Kansen en risico’s KPI’s (Key Performance Indicators)Verfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken -
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement betreft "Artikel 26 van Reglement van Orde Provinciale Staten van Flevoland" en richt zich op de concretisering van de opvolging van het Rekenkameronderzoek naar Regionale Ontwikkelingsmaatschappijen (ROM's). Het amendement stelt voor dat Gedeputeerde Staten (GS) uiterlijk op 30 september 2026 een integraal voorstel presenteren over de doorontwikkeling van ROM Horizon. Dit voorstel moet de herformulering van doelstellingen, aanpassing van prestatie-indicatoren en de governancestructuur omvatten, met nadruk op de rolverdeling tussen GS en Provinciale Staten (PS).
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het specifieke richtlijnen geeft voor de inhoud van het te ontwikkelen voorstel door GS. Het legt nadruk op belangrijke aspecten zoals doelstellingen, prestatie-indicatoren en governance.
Rol van de Raad:
De raad (Provinciale Staten) heeft de rol om toezicht te houden op de uitvoering van het amendement door GS en om het uiteindelijke voorstel te beoordelen en goed te keuren.
Politieke Keuzes:
De politieke keuzes betreffen de mate van invloed en controle die PS wil uitoefenen op de ROM's, en hoe de balans tussen economische ontwikkeling en publieke verantwoording wordt gewaarborgd.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) doordat het een duidelijke deadline (30 september 2026) en specifieke inhoudelijke eisen stelt. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid hangt af van de medewerking van GS.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of ze het amendement aannemen, wat betekent dat ze GS de opdracht geven om het voorgestelde integrale plan te ontwikkelen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van belanghebbenden wordt vormgegeven, wat een aandachtspunt kan zijn voor de raad.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar kan relevant zijn afhankelijk van de herformuleerde doelstellingen van Horizon.
Financiële Gevolgen:
Het amendement zelf bespreekt geen directe financiële gevolgen of de dekking daarvan. Dit zou onderdeel moeten zijn van het integrale voorstel dat GS moet ontwikkelen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Rekenkameronderzoek Regionale Ontwikkelingsmaatschappijen (ROM's) Horizon Gedeputeerde Staten (GS) Provinciale Staten (PS) Doelstellingen Prestatie-indicatoren Governancestructuur Kansen en risico’s KPI’s (Key Performance Indicators)Verfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Agendapunt 1 Opening
Voorzitter - Arjen Gerritsen
Voorzitter - Arjen Gerritsen
Voorzitter - Arjen Gerritsen
Agendapunt 2 Vaststellen agenda
Voorzitter - Arjen Gerritsen
Voorzitter - Arjen Gerritsen
Voorzitter - Arjen Gerritsen
Agendapunt 3 Mededelingen
Voorzitter - Arjen Gerritsen
Voorzitter - Arjen Gerritsen
Agendapunt 4 Benoemingen: afscheid en toelating
Nieuwe leden en afscheid in Provinciale Staten: "Een eer om bij te dragen aan Flevoland"
In een emotioneel geladen vergadering van de Provinciale Staten van Flevoland werden nieuwe benoemingen goedgekeurd en afscheid genomen van een gewaardeerd lid. De heer K.G. Talma werd officieel verwelkomd als nieuw lid van de PvdA, terwijl mevrouw P.E. den Os haar vertrek aankondigde.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de vergadering, geleid door voorzitter Arjen Gerritsen, werd het voorstel om de heer Klaas Talma toe te laten als nieuw lid van de Provinciale Staten unaniem aangenomen. "Ik laat eventjes de hamer ook opvallen, want dat vind ik wel een mooi moment," zei Gerritsen, waarmee hij het formele moment markeerde waarop Talma officieel werd toegelaten en het ontslag van mevrouw Nelly den Os inging.
Marlies van der Tooren van de VVD, woordvoerder van de Commissie voor de geloofsbrieven, bevestigde dat de geloofsbrieven van Talma aan alle wettelijke vereisten voldeden. "De commissie adviseert daarom de heer Talma toe te laten als lid van de Provinciale Staten van Flevoland," verklaarde Van der Tooren.
Het afscheid van mevrouw Den Os werd gekenmerkt door warme woorden en dankbetuigingen. Voorzitter Gerritsen prees haar voor haar collegiale en vriendschappelijke houding. "Je was als een vis in het water in het provinciehuis," zei hij, verwijzend naar haar betrokkenheid en enthousiasme.
Abassin Nessar van de PvdA sprak namens de fractie en benadrukte Den Os' lange loopbaan in het openbaar bestuur. "Je was werkelijk een soort van moeder voor ons," zei Nessar, terwijl hij haar bijdrage aan de politieke jongerenparticipatie en haar sociaaldemocratische hart roemde.
In haar afscheidswoord sprak Den Os haar dank uit voor de samenwerking en de kans om bij te dragen aan de provincie. "Het is een voorrecht dat ik hieraan heb mogen deelnemen," zei ze. Ze benadrukte het belang van samenwerking en het streven naar een veilig en bloeiend Flevoland.
Na het afscheid werd de heer Talma officieel geïnstalleerd als nieuw lid. Voorzitter Gerritsen benadrukte de verantwoordelijkheid die komt kijken bij het statenlidmaatschap. "Het is een oprechte verklaring en een belofte om het goede te doen als provinciaal statenlid," zei hij.
Met de installatie van Talma en het afscheid van Den Os markeerde de vergadering een moment van verandering binnen de Provinciale Staten, waarbij de nadruk lag op continuïteit en de gezamenlijke inzet voor de provincie Flevoland.
Samenvatting
Er ligt een voorstel voor de Provinciale Staten om op 24 september 2025 te beslissen over de toelating en benoemingen van nieuwe leden. De heer K.G. Talma wordt voorgesteld als nieuw lid van de Provinciale Staten voor de PvdA, ter vervanging van mevrouw P.E. den Os. Daarnaast worden wijzigingen in de samenstelling van de Statencommissies Economie, Mobiliteit en Samenleving en Ruimte, Natuur en Duurzaamheid voorgesteld voor de fracties PvdA en SP. Ook wordt voorgesteld om mevrouw M.C. van der Tooren (VVD) te benoemen in de Werkgroep vergroten politieke jongerenparticipatie, ter vervanging van de heer F.A. Achtien. Deze besluiten moeten voldoen aan de vereisten van het Reglement van Orde Provinciale Staten 2021.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Toelating en benoemingen Provinciale Staten 24 september 2025". Het document behandelt de toelating van de heer K.G. Talma als lid van Provinciale Staten voor de PvdA, na het vertrek van mevrouw P.E. den Os. Daarnaast worden wijzigingen in de samenstelling van verschillende Statencommissies voorgesteld, als gevolg van het vertrek van leden en de fractiesplitsing van de heer R. Raterink naar PPRR. Ook wordt mevrouw M.C. van der Tooren (VVD) benoemd in de Werkgroep vergroten politieke jongerenparticipatie. Het voorstel beoogt de continuïteit en correcte samenstelling van de commissies te waarborgen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle noodzakelijke wijzigingen en benoemingen behandelt die voortvloeien uit de recente veranderingen in de samenstelling van de Provinciale Staten. Het bevat gedetailleerde informatie over de nieuwe samenstellingen van de commissies en de benoemingen.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om het voorstel te beoordelen en goed te keuren, zodat de benoemingen en wijzigingen in de commissies officieel kunnen worden doorgevoerd.
Politieke Keuzes:
De politieke keuzes betreffen voornamelijk de goedkeuring van de voorgestelde benoemingen en wijzigingen in de commissiesamenstellingen. Er zijn geen grote beleidsmatige keuzes aan verbonden, maar het kan wel invloed hebben op de dynamiek binnen de commissies.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare elementen, aangezien het voornamelijk administratief van aard is. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde benoemingen en wijzigingen in de samenstelling van de commissies goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt de participatie van de fracties in de commissies en de werkgroep, maar er is geen specifieke aandacht voor bredere publieke participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant in de context van de Statencommissie Ruimte, Natuur en Duurzaamheid, maar het voorstel zelf richt zich niet specifiek op duurzaamheidsbeleid.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen directe financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden, aangezien het voornamelijk om personele wijzigingen gaat.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Toelating en benoemingen Provinciale Staten Statencommissie Fractiesplitsing Politieke jongerenparticipatie Reglement van Orde Statenlid Burgerlid Geloofsbrieven VacatureVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken -
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Toelating en benoemingen Provinciale Staten 24 september 2025". Het voorstel omvat de toelating van de heer K.G. Talma als lid van Provinciale Staten voor de PvdA, wijzigingen in de samenstelling van de Statencommissies voor de PvdA en SP, en de benoeming van mevrouw M.C. van der Tooren (VVD) in de werkgroep voor politieke jongerenparticipatie. Het doel is om te voldoen aan de vereisten van het Reglement van Orde en de werkgroep politieke jongerenparticipatie.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle noodzakelijke wijzigingen en benoemingen beschrijft die nodig zijn om de samenstelling van de Provinciale Staten en commissies te actualiseren. Het bevat ook de relevante achtergrondinformatie en verwijzingen naar eerdere besluiten.
Rol van de Raad:
De raad moet de voorgestelde benoemingen en wijzigingen goedkeuren. Dit omvat het beoordelen van de geloofsbrieven van de nieuwe leden en het formaliseren van de wijzigingen in de commissiesamenstellingen.
Politieke Keuzes:
Er zijn beperkte politieke keuzes te maken, aangezien het voorstel voornamelijk administratief van aard is. De raad moet echter wel beslissen over de goedkeuring van de voorgestelde benoemingen en wijzigingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare doelen, aangezien het voornamelijk administratief is. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde benoemingen en wijzigingen goed te keuren, inclusief de toelating van de heer K.G. Talma en de wijzigingen in de samenstelling van de commissies.
Participatie:
Het voorstel vermeldt de participatie van de werkgroep voor politieke jongerenparticipatie, wat wijst op een inspanning om jongeren meer te betrekken bij de politiek.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd in de context van de Statencommissie Ruimte, Natuur en Duurzaamheid, maar het is geen centraal thema van het voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden, wat logisch is gezien de administratieve aard van de benoemingen en wijzigingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Toelating en benoemingen Provinciale Staten Statencommissie PvdA SP VVD Politieke jongerenparticipatie Geloofsbrieven Statenlid BurgerlidVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Voorzitter - Arjen Gerritsen
Marlies van der Tooren - VVD
Voorzitter - Arjen Gerritsen
Voorzitter - Arjen Gerritsen
Abassin Nessar - PvdA
Voorzitter - Arjen Gerritsen
Nelly den Os - PvdA
Nelly den Os - PvdA
Voorzitter - Arjen Gerritsen
Nelly den Os - PvdA
Agendapunt 5 Vragenhalfuurtje
Voorzitter - Arjen Gerritsen
John Cocu - SP
Voorzitter - Arjen Gerritsen
Toon van Dijk - Gedeputeerde
Voorzitter - Arjen Gerritsen
John Cocu - SP
John Cocu - SP
Toon van Dijk - Gedeputeerde
John Cocu - SP
John Cocu - SP
Voorzitter - Arjen Gerritsen
Ria Visser-Kapitein - ChristenUnie
Onbekende spreker
Voorzitter - Arjen Gerritsen
Voorzitter - Arjen Gerritsen
Voorzitter - Arjen Gerritsen
Agendapunt 7 Vaststellen besluitenlijsten
Voorzitter - Arjen Gerritsen
Voorzitter - Arjen Gerritsen
Agendapunt 8 Hamerstukken
Voorzitter - Arjen Gerritsen
Voorzitter - Arjen Gerritsen
Voorzitter - Arjen Gerritsen
Voorzitter - Arjen Gerritsen
John Cocu - SP
John Cocu - SP
John Cocu - SP
John Cocu - SP
Tiko Smetsers - D66
Voorzitter - Arjen Gerritsen
Voorzitter - Arjen Gerritsen
Marian Uitdewilligen - CDA
Voorzitter - Arjen Gerritsen
Abassin Nessar - PvdA
Voorzitter - Arjen Gerritsen
Agendapunt 8a Voorstel voor besteding van provinciale middelen voor de doorontwikkeling van het Mobiliteit en Infrastructuur Test Centrum (MITC)
Samenvatting
Provinciale Staten overwegen een voorstel om € 6 miljoen te investeren in de doorontwikkeling van het Mobiliteit en Infrastructuur Test Centrum (MITC). Dit bedrag komt uit de Brede Bestemmingsreserve en is bedoeld voor de ontwikkeling van een high tech cluster, inclusief een campusgebouw, DigiCity, kennis- en onderwijsprogramma's, 3D scan voertuigen en een Cybersecurity Laboratorium. Het MITC is een belangrijk centrum voor slimme mobiliteit en heeft zowel nationaal als internationaal belang. De provincie heeft afspraken gemaakt met het Rijk en andere partners om de economische ontwikkeling en brede welvaart in Noordelijk Flevoland te bevorderen. De investering moet bijdragen aan het versterken van de positie van het MITC binnen het nationale en Europese netwerk van testcentra. Provinciale Staten moeten nog beslissen over de toewijzing van de middelen, en er wordt nog gezocht naar aanvullende financiering van andere partijen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel, getiteld "Voorstel voor besteding van provinciale middelen voor de doorontwikkeling van het Mobiliteit en Infrastructuur Test Centrum (MITC)", beoogt € 6,0 miljoen vanuit de Brede Bestemmingsreserve beschikbaar te stellen voor de doorontwikkeling van het MITC. Dit omvat de ontwikkeling van een campusgebouw, DigiCity, kennis- en onderwijsprogramma's, 3D-scan voertuigen en een Cybersecurity Laboratorium. Het MITC is een high-tech cluster van nationaal en internationaal belang, dat innovatie en werkgelegenheid in Noordelijk Flevoland stimuleert. De provincie speelt een cruciale rol in de financiering en verdere ontwikkeling van dit centrum.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke beslispunten, financiële toewijzingen en een overzicht van de betrokken partijen en hun verantwoordelijkheden. Er zijn echter nog enkele openstaande punten, zoals de zoektocht naar medefinanciering en de juridische entiteit van het MITC.
Rol van de Raad:
De raad heeft de bevoegdheid om de geoormerkte middelen in de Brede Bestemmingsreserve vrij te geven en moet beslissen over de begrotingswijziging. De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van de financiële toewijzing en het waarborgen van de politieke kaders.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de toewijzing van middelen en de prioritering van de doorontwikkeling van het MITC binnen de bredere economische en regionale ontwikkelingsdoelen. Er moeten keuzes worden gemaakt over de mate van betrokkenheid en de voorwaarden voor subsidiëring.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), met duidelijke financiële toewijzingen en doelen. Er zijn echter enkele onzekerheden, zoals de juridische entiteit en medefinanciering, die verdere uitwerking vereisen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de € 6,0 miljoen vrij te geven uit de Brede Bestemmingsreserve en de bijbehorende begrotingswijziging goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt samenwerking met regionale kennis- en onderwijsinstellingen, maar er is weinig detail over bredere publieke participatie of betrokkenheid van lokale gemeenschappen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een kernonderwerp, maar de focus op slimme mobiliteit en technologische innovatie kan indirect bijdragen aan duurzame ontwikkeling.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een investering van € 6,0 miljoen, gedekt door de Brede Bestemmingsreserve. Er wordt verwacht dat deze investering verdere financiering van MITC-partners en externe partijen stimuleert.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
MITC (Mobiliteit en Infrastructuur Test Centrum) Doorontwikkeling High tech cluster Brede Bestemmingsreserve Noordelijk Flevoland Slimme mobiliteit Testfaciliteiten Kennis en onderwijs Cybersecurity Laboratorium DigiCityVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Agendapunt 8b Zienswijze bestemming jaarrekening resultaat 2024 Omgevingsdienst Flevoland & Gooi- en Vechtstreek
Samenvatting
Er ligt een voorstel om geen zienswijze in te dienen over de bestemming van het jaarrekeningresultaat 2024 van de Omgevingsdienst Flevoland & Gooi en Vechtstreek (OFGV). Het voorstel past binnen het milieuprogramma van de provincie Flevoland. De OFGV, een samenwerkingsverband van 2 provincies en 13 gemeenten, heeft de taak om vergunningen te verlenen en toezicht te houden. De voorgestelde bestemming van het resultaat is om het volledige positieve resultaat van 2024 toe te voegen aan de Bestemmingsreserve Innovatie en Ontwikkeling. Dit geld zal worden gebruikt voor de kosten van ICT- en VTH-systemen in 2027. Het doel is om te voorkomen dat de deelnemers een hogere bijdrage moeten leveren. De Provinciale Staten kunnen tot 1 oktober 2025 hun zienswijze indienen. Het algemeen bestuur van de OFGV zal uiteindelijk de bestemming van het resultaat vaststellen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel draagt de titel "Zienswijze bestemming jaarrekening resultaat 2024 Omgevingsdienst & Gooi en Vechtstreek". Het betreft een voorstel van de Gedeputeerde Staten om geen zienswijze in te dienen met betrekking tot de voorgestelde bestemming van het jaarrekeningresultaat 2024 van de Omgevingsdienst Flevoland & Gooi en Vechtstreek (OFGV). Het positieve resultaat van €144.369 wordt voorgesteld toe te voegen aan de Bestemmingsreserve Innovatie en Ontwikkeling, ter dekking van toekomstige kosten voor ICT- en VTH-systemen in 2027. Dit voorkomt dat deelnemers een hogere bijdrage moeten leveren.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de financiële resultaten en de voorgestelde bestemming daarvan beschrijft. Het biedt ook context over de eerdere afspraken en de rol van de betrokken partijen.
Rol van de Raad:
De raad heeft de mogelijkheid om een zienswijze in te dienen over de voorgestelde bestemming van het jaarrekeningresultaat. Dit is een adviserende rol, aangezien het algemeen bestuur van de OFGV uiteindelijk de beslissing neemt.
Politieke Keuzes:
De politieke keuzes betreffen het al dan niet indienen van een zienswijze over de bestemming van het resultaat. Dit kan afhangen van prioriteiten zoals innovatie, financiële prudentie, en de impact op toekomstige bijdragen van de deelnemers.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers en de bestemming van het resultaat. Het is tijdgebonden met een deadline voor zienswijzen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of zij een zienswijze willen indienen over de voorgestelde bestemming van het jaarrekeningresultaat.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de raden en staten hun zienswijze kunnen indienen, wat een vorm van participatie is. Echter, de uiteindelijke beslissing ligt bij het algemeen bestuur van de OFGV.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt meer op financiële en operationele aspecten.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft financiële gevolgen in de zin dat het positieve resultaat wordt gereserveerd voor toekomstige uitgaven, waardoor de financiële druk op de deelnemers wordt verminderd. Het voorstel geeft aan dat deze uitgaven onvermijdelijk zijn, en door de reservering wordt voorkomen dat hogere bijdragen nodig zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingsdienst Flevoland & Gooi en Vechtstreek (OFGV) Resultaatsbestemming 2024 Bestemmingsreserve Innovatie en Ontwikkeling Vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH-systemen) Programmabegroting Milieu Gemeenschappelijke Regeling (GR) Positief resultaat 2024 Aanbesteding en implementatie Financiële kaders Provinciale financiële bijdrageVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Agendapunt 9a Startnotitie participatieverordening
Samenvatting
Provinciale Staten van Flevoland overwegen een nieuwe participatieverordening vast te stellen. Dit is nodig vanwege de Wet versterking participatie op decentraal niveau, die op 1 januari 2025 in werking treedt. Deze wet verplicht de provincies om hun huidige inspraakverordening te vervangen door een uitgebreidere participatieverordening. De nieuwe verordening moet duidelijk maken hoe inwoners en belanghebbenden betrokken worden bij provinciaal beleid en onder welke voorwaarden zij taken van de provincie kunnen uitvoeren. De participatieverordening moet uiterlijk op 1 januari 2027 zijn vastgesteld. Provinciale Staten zullen de ontwerp-participatieverordening bespreken en deze wordt later ter inzage gelegd. De verordening is gebaseerd op het participatiebeleid dat in mei 2024 is vastgesteld en zal de huidige Inspraakverordening Flevoland 2006 vervangen. Het doel is om een duidelijke juridische basis te bieden voor participatie in Flevoland.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Startnotitie participatieverordening". Het voorstel beoogt de vaststelling van kaders voor een nieuwe participatieverordening in de provincie Flevoland. Deze verordening is noodzakelijk vanwege de inwerkingtreding van de Wet versterking participatie op decentraal niveau, die Provinciale Staten verplicht hun inspraakverordening te vervangen door een meer omvattende participatieverordening. Het doel is om inwoners en belanghebbenden beter te betrekken bij provinciaal beleid en hen de mogelijkheid te geven om taken van de provincie uit te voeren via het uitdaagrecht. De verordening moet voor 1 januari 2027 zijn vastgesteld.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijk overzicht van de wettelijke verplichtingen, de achtergrond en de stappen die moeten worden genomen om te voldoen aan de nieuwe wetgeving. Echter, specifieke details over de inhoud van de participatieverordening en de ontwerp-beleidsnota ‘Uitdaagrecht’ ontbreken nog.
Rol van de Raad:
De rol van de Provinciale Staten is cruciaal, aangezien zij verantwoordelijk zijn voor het vaststellen van de participatieverordening. Ze moeten wensen en bedenkingen uiten over het ontwerp en uiteindelijk de definitieve verordening goedkeuren.
Politieke Keuzes:
De politieke keuzes betreffen de mate en wijze van participatie van inwoners en maatschappelijke partners, en hoe het uitdaagrecht wordt vormgegeven. Er moet worden besloten hoe breed en diepgaand de participatie moet zijn en welke voorwaarden worden gesteld aan het overnemen van provinciale taken door burgers.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is tijdgebonden met een duidelijke deadline (1 januari 2027), maar mist specifieke meetbare doelen en criteria voor succes. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de details van de uitvoering zijn nog niet uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de kaders van de startnotitie vast te stellen en de verdere ontwikkeling van de participatieverordening te begeleiden en goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door het betrekken van inwoners en belanghebbenden bij provinciaal beleid en het introduceren van het uitdaagrecht. Dit moet de betrokkenheid en invloed van burgers vergroten.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als onderwerp in het voorstel, maar participatie kan indirect bijdragen aan duurzame besluitvorming door bredere betrokkenheid en input.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit kan een aandachtspunt zijn voor verdere uitwerking, vooral als participatie en het uitdaagrecht extra middelen vereisen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Participatieverordening Wet versterking participatie Uitdaagrecht Inspraakverordening Flevoland 2006 Provinciewet Participatiebeleid Ingezetenen Maatschappelijke partijen Beleidsnota Duidelijkheid en voorspelbaarheidVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Agendapunt 9b Rekenkameronderzoek Regionale Ontwikkelingsmaatschappijen
Flevolandse Staten willen meer grip op Horizon: "Laten we meetbaar maken wanneer Horizon succesvol is"
Provinciale Staten van Flevoland overwegen om in het eerste kwartaal van 2026 betrokken te worden bij de doorontwikkeling van Horizon. Dit besluit volgt op een debat waarin de behoefte aan meer transparantie en betrokkenheid bij de regionale ontwikkelingsmaatschappij Horizon centraal stond.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de vergadering van Provinciale Staten op 24 september 2025 werd een voorstel besproken om de betrokkenheid van de Staten bij Horizon te vergroten. Het voorstel, ingediend door M.B.W. Uitdewilligen van het CDA, kreeg brede steun. Erik Broer van JA21 benadrukte het belang van meetbare resultaten: "Laten we meetbaar maken wanneer Horizon succesvol is en laten we daar samen naartoe werken."
Broer diende een amendement in dat opriep tot heldere financiële en economische doelen voor Horizon. Hij stelde dat de huidige meetbare doelen zich beperken tot "weinig wervende zaken als aantallen contacten en het aantal volgers op social media." Het amendement werd na enige discussie aangepast en uiteindelijk met algemene stemmen aangenomen.
Klaas Talma van de PvdA benadrukte de noodzaak van een duurzame en krachtige Flevolandse economie en riep het college op tot voortvarendheid. "Ga nu voortvarend aan de slag en kom met een voorstel voor die integrale aanpak om dit uit te bouwen," aldus Talma.
De discussie over de rol van Provinciale Staten in relatie tot Horizon leidde ook tot een motie van het CDA, waarin werd opgeroepen tot een technische sessie in het eerste kwartaal van 2026. Deze motie werd eveneens met algemene stemmen aangenomen. Marian Uitdewilligen van het CDA benadrukte het belang van betrokkenheid: "Wij willen meegenomen worden over hoe het college daarnaar kijkt."
Gedeputeerde Toon van Dijk gaf aan bereid te zijn om de Staten mee te nemen in het proces, maar waarschuwde voor te hoge verwachtingen: "Er is alle bereidwilligheid aan de zijde van het college om u op welke manier dan ook mee te nemen."
De vergadering eindigde met een toezegging van het college om in de loop van 2026 de Staten per brief te informeren over de voortgang van hun oriëntatie op een visie voor een mogelijk breder aandeelhouderschap van Horizon. Hiermee hopen de Staten meer grip te krijgen op de prestaties en toekomstplannen van de regionale ontwikkelingsmaatschappij.
Samenvatting
Provinciale Staten van Flevoland overwegen om in het eerste kwartaal van 2026 betrokken te worden bij de doorontwikkeling van Horizon. Dit zou in ieder geval gebeuren via een technische sessie. Het voorstel is ingediend door M.B.W. Uitdewilligen van het CDA en zal besproken worden tijdens de vergadering op 24 september 2025. De beslissing over de motie moet nog genomen worden.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel van de motie: Provinciale Staten betrekken bij voorstel Horizon
Samenvatting: De motie verzoekt het college van Provinciale Staten van Flevoland om in het eerste kwartaal van 2026 de Provinciale Staten te betrekken bij de doorontwikkeling van Horizon, een regionale ontwikkelingsmaatschappij. Dit moet in ieder geval gebeuren via een technische sessie voorafgaand aan het indienen van een voorstel. De motie is ingediend door M.B.W. Uitdewilligen van het CDA en werd besproken tijdens de vergadering op 24 september 2025.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
De motie is beknopt en richt zich specifiek op het betrekken van de Provinciale Staten bij de doorontwikkeling van Horizon. Het biedt echter weinig details over de inhoudelijke aspecten van de doorontwikkeling of de specifieke rol die de Staten zullen spelen. De volledigheid kan worden verbeterd door meer context en specifieke doelen toe te voegen.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad speelt een adviserende en controlerende rol. Door de motie worden de Staten betrokken bij het proces, wat hen de mogelijkheid geeft om input te leveren en toezicht te houden op de voortgang en richting van het voorstel.
Politieke keuzes
De belangrijkste politieke keuze is of de Staten al dan niet betrokken moeten worden bij de doorontwikkeling van Horizon. Dit kan invloed hebben op de mate van controle en invloed die de Staten willen uitoefenen op regionale economische ontwikkelingen.
SMART en Inconsistenties
De motie is specifiek en tijdgebonden (eerste kwartaal 2026), maar mist meetbare en haalbare doelen. Er zijn geen duidelijke criteria voor succes of evaluatie opgenomen. Er zijn geen directe inconsistenties, maar de motie kan concreter worden gemaakt.
Besluit van de raad
De raad moet beslissen of zij het college willen verzoeken om de Staten te betrekken bij de doorontwikkeling van Horizon, zoals voorgesteld in de motie.
Participatie
De motie benadrukt participatie door de Staten in het proces, maar er is geen vermelding van bredere publieke participatie of betrokkenheid van andere belanghebbenden.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie. Het is onduidelijk of dit een relevant onderwerp is binnen de doorontwikkeling van Horizon.
Financiële gevolgen
De motie vermeldt geen financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Het is belangrijk dat eventuele kosten voor de technische sessie en verdere betrokkenheid van de Staten worden gespecificeerd en gedekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Horizon Rekenkameronderzoek Regionale Ontwikkelingsmaatschappijen Technische sessie Doorontwikkeling Provinciale Staten Initiatiefnemer Ondersteund Openbare vergadering StemverhoudingVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken -
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Rekenkameronderzoek Regionale ontwikkelingsmaatschappijen". Het doel is om kennis te nemen van het onderzoek naar de regionale ontwikkelingsmaatschappijen (ROM's) en de bestuurlijke reactie daarop. Het voorstel vraagt om de aanbevelingen van het onderzoek vast te stellen en Gedeputeerde Staten op te dragen deze uit te voeren. Het onderzoek richt zich op de relatie tussen de provincie en de ROM's, de financiële middelen die beschikbaar worden gesteld, en de kansen en risico's die hiermee gepaard gaan. Het beoogde effect is een verbeterde doeltreffendheid, doelmatigheid en rechtmatigheid van het provinciaal bestuur.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat beslispunten, een toelichting op het onderzoek, en de bestuurlijke reactie. Er zijn echter geen gedetailleerde financiële implicaties of een uitgebreide participatieparagraaf opgenomen.
Rol van de Raad:
De raad moet kennisnemen van het onderzoek en de bestuurlijke reactie, de aanbevelingen vaststellen, en toezien op de uitvoering ervan door Gedeputeerde Staten. De raad speelt een kaderstellende en controlerende rol.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij de aanbevelingen van het onderzoek willen overnemen en hoe zij de uitvoering hiervan willen monitoren. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de mate van betrokkenheid bij de herstructurering van Horizon.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Er zijn geen specifieke meetbare doelen of tijdlijnen opgenomen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële dekking is niet gespecificeerd.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de aanbevelingen vast te stellen en Gedeputeerde Staten op te dragen deze uit te voeren. Daarnaast moet de raad beslissen over de monitoring van de aanbevelingen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van stakeholders of burgers. Het richt zich voornamelijk op de bestuurlijke en beleidsmatige aspecten.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel. Het richt zich meer op bestuurlijke efficiëntie en effectiviteit.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen worden niet gedetailleerd besproken in het voorstel. Er is geen informatie over hoe eventuele kosten gedekt zullen worden, wat een belangrijk aandachtspunt is voor de raad.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Rekenkameronderzoek Regionale Ontwikkelingsmaatschappijen (ROM's) Horizon Randstedelijke Rekenkamer Aanbevelingen Bestuurlijke reactie Monitoring Doeltreffendheid Doelmatigheid RechtmatigheidVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken -
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Amendement Artikel 26 van Reglement van Orde Provinciale Staten van Flevoland
Samenvatting: Het amendement betreft de concretisering van de opvolging van een Rekenkameronderzoek naar Regionale Ontwikkelingsmaatschappijen (ROM's). Het stelt voor dat Gedeputeerde Staten (GS) uiterlijk 31 maart 2026 een integraal voorstel aan Provinciale Staten (PS) voorleggen over de doorontwikkeling van ROM Horizon. Dit voorstel moet ingaan op herformuleerde doelstellingen, aangepaste prestatie-indicatoren, de governancestructuur, en een visie op breder aandeelhouderschap en opdrachtgeverschap. Het amendement benadrukt de rolverdeling tussen GS en PS en de noodzaak van outcome- en impactgerichte KPI’s.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het specifieke richtlijnen en een tijdlijn biedt voor de uitvoering van de aanbevelingen. Het adresseert belangrijke aspecten zoals doelstellingen, prestatie-indicatoren, en governance. Echter, verdere details over de financiële implicaties en participatieprocessen zouden de volledigheid kunnen verbeteren.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om het amendement te beoordelen, te debatteren en te stemmen. Ze moeten beslissen of de voorgestelde wijzigingen in lijn zijn met hun visie en of deze voldoende duidelijkheid en richting bieden voor de doorontwikkeling van ROM Horizon.
Politieke Keuzes
De politieke keuzes betreffen de mate van betrokkenheid en controle die PS wil uitoefenen over ROM Horizon, de nadruk op outcome- en impactgerichte KPI’s, en de visie op breder aandeelhouderschap. Partijen moeten beslissen hoe zij de balans tussen autonomie van GS en controle door PS willen vormgeven.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek, meetbaar (door KPI’s), en tijdgebonden (met een deadline van 31 maart 2026). Het is echter minder duidelijk of het haalbaar en relevant is zonder inzicht in de financiële en organisatorische haalbaarheid. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid kan verder worden uitgewerkt.
Besluit van de Raad
De raad moet beslissen of ze het amendement aannemen of verwerpen. Dit besluit zal bepalen of GS de voorgestelde richtlijnen en tijdlijn moet volgen voor de doorontwikkeling van ROM Horizon.
Participatie
Het voorstel zegt weinig over participatie van externe stakeholders of burgers. Het richt zich voornamelijk op de interne rolverdeling tussen GS en PS.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als onderwerp in het voorstel. Het zou relevant kunnen zijn, afhankelijk van de herformuleerde doelstellingen van ROM Horizon.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen worden niet expliciet genoemd in het amendement. Er is geen informatie over hoe eventuele kosten voor de doorontwikkeling van ROM Horizon worden gedekt, wat een belangrijk aandachtspunt is voor de raad bij de besluitvorming.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Rekenkameronderzoek Regionale Ontwikkelingsmaatschappijen (ROM’s) Horizon Gedeputeerde Staten (GS) Provinciale Staten (PS) Doelstellingen Prestatie-indicatoren Governancestructuur Aandeelhouderschap OpdrachtgeverschapVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken -
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement betreft "Artikel 26 van Reglement van Orde Provinciale Staten van Flevoland" en richt zich op de concretisering van de opvolging van het Rekenkameronderzoek naar Regionale Ontwikkelingsmaatschappijen (ROM's). Het amendement wijzigt een beslispunt in het ontwerpbesluit, waarbij Gedeputeerde Staten (GS) worden opgedragen om uiterlijk 30 september 2026 een integraal voorstel voor te leggen over de doorontwikkeling van ROM Horizon. Dit voorstel moet ingaan op de doelstellingen, prestatie-indicatoren en de governancestructuur van Horizon, met aandacht voor de rolverdeling tussen GS en Provinciale Staten (PS).
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is redelijk volledig, aangezien het specifieke richtlijnen geeft voor de inhoud van het voorstel dat GS moet indienen. Het legt nadruk op doelstellingen, prestatie-indicatoren en governance, wat belangrijke aspecten zijn voor de doorontwikkeling van ROM Horizon.
Rol van de raad:
De raad (Provinciale Staten) heeft de rol om het amendement te beoordelen en te besluiten of het wordt aangenomen. Daarnaast houdt de raad toezicht op de uitvoering van het voorstel door GS en beoordeelt het uiteindelijke voorstel dat GS indient.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes betreffen de mate van controle en invloed die PS wil uitoefenen op de doorontwikkeling van ROM Horizon. Er moet worden besloten hoe gedetailleerd de richtlijnen voor GS moeten zijn en welke aspecten van de ROM's prioriteit krijgen.
SMART en Inconsistenties:
Het amendement is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het een duidelijke deadline stelt (30 september 2026) en specifieke onderwerpen benoemt die in het voorstel moeten worden behandeld. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de mate van detail in de prestatie-indicatoren en governancestructuur kan verder worden gespecificeerd.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of het amendement wordt aangenomen of verworpen. Dit besluit bepaalt of GS de voorgestelde wijzigingen moet doorvoeren in hun aanpak van de doorontwikkeling van ROM Horizon.
Participatie:
Het amendement vermeldt geen specifieke participatie van externe stakeholders of burgers. De focus ligt op de interne rolverdeling en governance tussen GS en PS.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het amendement. Het is onduidelijk of dit een relevant onderwerp is binnen de context van de doorontwikkeling van ROM Horizon.
Financiële gevolgen:
Het amendement zelf bespreekt geen financiële gevolgen of de dekking daarvan. Het richt zich voornamelijk op de structuur en inhoud van het voorstel dat GS moet indienen. Eventuele financiële implicaties zouden in dat voorstel moeten worden uitgewerkt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Rekenkameronderzoek Regionale Ontwikkelingsmaatschappijen (ROM's) Horizon Gedeputeerde Staten (GS) Provinciale Staten (PS) Doelstellingen Prestatie-indicatoren Governancestructuur Kansen en risico’s KPI’s (Key Performance Indicators)Verfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken -
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement betreft "Artikel 26 van Reglement van Orde Provinciale Staten van Flevoland" en richt zich op de concretisering van de opvolging van het Rekenkameronderzoek naar Regionale Ontwikkelingsmaatschappijen (ROM's). Het amendement stelt voor dat Gedeputeerde Staten (GS) uiterlijk op 30 september 2026 een integraal voorstel presenteren over de doorontwikkeling van ROM Horizon. Dit voorstel moet de herformulering van doelstellingen, aanpassing van prestatie-indicatoren en de governancestructuur omvatten, met nadruk op de rolverdeling tussen GS en Provinciale Staten (PS).
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het specifieke richtlijnen geeft voor de inhoud van het te ontwikkelen voorstel door GS. Het legt nadruk op belangrijke aspecten zoals doelstellingen, prestatie-indicatoren en governance.
Rol van de Raad:
De raad (Provinciale Staten) heeft de rol om toezicht te houden op de uitvoering van het amendement door GS en om het uiteindelijke voorstel te beoordelen en goed te keuren.
Politieke Keuzes:
De politieke keuzes betreffen de mate van invloed en controle die PS wil uitoefenen op de ROM's, en hoe de balans tussen economische ontwikkeling en publieke verantwoording wordt gewaarborgd.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) doordat het een duidelijke deadline (30 september 2026) en specifieke inhoudelijke eisen stelt. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid hangt af van de medewerking van GS.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of ze het amendement aannemen, wat betekent dat ze GS de opdracht geven om het voorgestelde integrale plan te ontwikkelen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van belanghebbenden wordt vormgegeven, wat een aandachtspunt kan zijn voor de raad.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar kan relevant zijn afhankelijk van de herformuleerde doelstellingen van Horizon.
Financiële Gevolgen:
Het amendement zelf bespreekt geen directe financiële gevolgen of de dekking daarvan. Dit zou onderdeel moeten zijn van het integrale voorstel dat GS moet ontwikkelen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Rekenkameronderzoek Regionale Ontwikkelingsmaatschappijen (ROM's) Horizon Gedeputeerde Staten (GS) Provinciale Staten (PS) Doelstellingen Prestatie-indicatoren Governancestructuur Kansen en risico’s KPI’s (Key Performance Indicators)Verfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Voorzitter - Arjen Gerritsen
Voorzitter - Arjen Gerritsen
Erik Broer - JA21
Erik Broer - JA21
Erik Broer - JA21
Erik Broer - JA21
Voorzitter - Arjen Gerritsen
Voorzitter - Arjen Gerritsen
Voorzitter - Arjen Gerritsen
Klaas Talma - PvdA
Voorzitter - Arjen Gerritsen
Ab de Jong - ChristenUnie
Voorzitter - Arjen Gerritsen
Marc van Rooij - 50PLUS
Voorzitter - Arjen Gerritsen
Marian Uitdewilligen - CDA
Voorzitter - Arjen Gerritsen
Alfons Remery - BBB
Voorzitter - Arjen Gerritsen
Angela Huckriede - VVD
Angela Huckriede - VVD
Voorzitter - Arjen Gerritsen
Toon van Dijk - Gedeputeerde
Voorzitter - Arjen Gerritsen
Voorzitter - Arjen Gerritsen
Erik Broer - JA21
Toon van Dijk - Gedeputeerde
Erik Broer - JA21
Toon van Dijk - Gedeputeerde
Erik Broer - JA21
Erik Broer - JA21
Erik Broer - JA21
Toon van Dijk - Gedeputeerde
Toon van Dijk - Gedeputeerde
Toon van Dijk - Gedeputeerde
Erik Broer - JA21
Voorzitter - Arjen Gerritsen
Marian Uitdewilligen - CDA
Marian Uitdewilligen - CDA
Toon van Dijk - Gedeputeerde
Toon van Dijk - Gedeputeerde
Marian Uitdewilligen - CDA
Marian Uitdewilligen - CDA
Toon van Dijk - Gedeputeerde
Marian Uitdewilligen - CDA
Toon van Dijk - Gedeputeerde
Voorzitter - Arjen Gerritsen
Marian Uitdewilligen - CDA
Marian Uitdewilligen - CDA
Toon van Dijk - Gedeputeerde
Voorzitter - Arjen Gerritsen
Alfons Remery - BBB
Toon van Dijk - Gedeputeerde
Toon van Dijk - Gedeputeerde
Alfons Remery - BBB
Toon van Dijk - Gedeputeerde
Alfons Remery - BBB
Toon van Dijk - Gedeputeerde
Alfons Remery - BBB
Angela Huckriede - VVD
Toon van Dijk - Gedeputeerde
Angela Huckriede - VVD
Marc van Rooij - 50PLUS
Toon van Dijk - Gedeputeerde
Marc van Rooij - 50PLUS
Toon van Dijk - Gedeputeerde
Marc van Rooij - 50PLUS
Toon van Dijk - Gedeputeerde
Voorzitter - Arjen Gerritsen
Toon van Dijk - Gedeputeerde
Voorzitter - Arjen Gerritsen
Voorzitter - Arjen Gerritsen
Voorzitter - Arjen Gerritsen
Voorzitter - Arjen Gerritsen
Voorzitter - Arjen Gerritsen
Erik Broer - JA21
Voorzitter - Arjen Gerritsen
Klaas Talma - PvdA
Toon van Dijk - Gedeputeerde
Klaas Talma - PvdA
Klaas Talma - PvdA
Voorzitter - Arjen Gerritsen
Voorzitter - Arjen Gerritsen
Erik Broer - JA21
Toon van Dijk - Gedeputeerde
Voorzitter - Arjen Gerritsen
Voorzitter - Arjen Gerritsen
Voorzitter - Arjen Gerritsen
Voorzitter - Arjen Gerritsen
Voorzitter - Arjen Gerritsen
Erik Broer - JA21
Voorzitter - Arjen Gerritsen
Alfons Remery - BBB
Erik Broer - JA21
Erik Broer - JA21
Alfons Remery - BBB
Angela Huckriede - VVD
Erik Broer - JA21
Angela Huckriede - VVD
Erik Broer - JA21
Angela Huckriede - VVD
Angela Huckriede - VVD
Voorzitter - Arjen Gerritsen
Voorzitter - Arjen Gerritsen
Voorzitter - Arjen Gerritsen
Voorzitter - Arjen Gerritsen
Voorzitter - Arjen Gerritsen
Erik Broer - JA21
Erik Broer - JA21
Voorzitter - Arjen Gerritsen
Marian Uitdewilligen - CDA
Marian Uitdewilligen - CDA
Voorzitter - Arjen Gerritsen
Voorzitter - Arjen Gerritsen
Voorzitter - Arjen Gerritsen
Voorzitter - Arjen Gerritsen
Angela Huckriede - VVD
Marian Uitdewilligen - CDA
Angela Huckriede - VVD
Alfons Remery - BBB
Alfons Remery - BBB
Voorzitter - Arjen Gerritsen
Marc van Rooij - 50PLUS
Marian Uitdewilligen - CDA
Marian Uitdewilligen - CDA
Voorzitter - Arjen Gerritsen
Voorzitter - Arjen Gerritsen
Voorzitter - Arjen Gerritsen
Angela Huckriede - VVD
Voorzitter - Arjen Gerritsen
Toon van Dijk - Gedeputeerde
Marc van Rooij - 50PLUS
Toon van Dijk - Gedeputeerde
Tiko Smetsers - D66
Toon van Dijk - Gedeputeerde
Toon van Dijk - Gedeputeerde
Tiko Smetsers - D66
Tiko Smetsers - D66
Tiko Smetsers - D66
Voorzitter - Arjen Gerritsen
Voorzitter - Arjen Gerritsen
Toon van Dijk - Gedeputeerde
Tiko Smetsers - D66
Tiko Smetsers - D66
Voorzitter - Arjen Gerritsen
Voorzitter - Arjen Gerritsen
Marian Uitdewilligen - CDA
Toon van Dijk - Gedeputeerde
Marian Uitdewilligen - CDA
Voorzitter - Arjen Gerritsen
Voorzitter - Arjen Gerritsen
Angela Huckriede - VVD
Toon van Dijk - Gedeputeerde
Angela Huckriede - VVD
Toon van Dijk - Gedeputeerde
Marc van Rooij - 50PLUS
Toon van Dijk - Gedeputeerde
Voorzitter - Arjen Gerritsen
Voorzitter - Arjen Gerritsen
Voorzitter - Arjen Gerritsen
Voorzitter - Arjen Gerritsen
Voorzitter - Arjen Gerritsen
Voorzitter - Arjen Gerritsen
Voorzitter - Arjen Gerritsen
Marc van Rooij - 50PLUS
Voorzitter - Arjen Gerritsen
Voorzitter - Arjen Gerritsen
Voorzitter - Arjen Gerritsen
00:58:34 - 00:59:49 - 01:04:35 - 01:05:04 - 01:05:12 - 01:07:24 - 01:08:34 - 01:11:19 - 01:12:45 - 01:17:03 - 01:20:10 - 01:26:46 - 01:26:59 - 01:30:23 - 01:33:14 - 01:33:45 - 01:41:44 - 01:42:37 - 01:42:40 - 01:42:57 - 01:42:59 - 01:43:16 - 01:44:03 - 01:45:41 - 01:45:55 - 01:47:29 - 01:47:43 - 01:47:46 - 01:47:47 - 02:01:04 - 02:03:01 - 02:07:56 - 02:08:07 - 02:08:17 - 02:11:47 - 02:12:10 - 02:12:34 - 02:13:47 - 02:13:57 - 02:14:04 - 02:14:07 - 02:15:26 - 02:16:38 - 02:17:00 - 02:17:05 - 02:18:12 - 02:22:48 - 02:22:50 - 02:23:37 - 02:23:51 - 02:25:24 - 02:25:28 - 02:27:20 - 02:27:40 - 02:28:10 - 02:28:16 - 02:28:20 - 02:30:55 - 02:31:16 - 02:31:44 - 02:32:35
Ab de Jong - ChristenUnie
Toon van Dijk - Gedeputeerde
01:20:37 - 01:27:21 - 01:27:33 - 01:28:54 - 01:29:07 - 01:29:08 - 01:30:45 - 01:30:58 - 01:31:12 - 01:32:43 - 01:33:43 - 01:34:10 - 01:34:13 - 01:34:29 - 01:35:16 - 01:36:43 - 01:39:33 - 01:40:59 - 01:41:42 - 01:42:03 - 01:45:13 - 01:46:54 - 02:18:32 - 02:20:43 - 02:21:58 - 02:22:10 - 02:22:52 - 02:24:34 - 02:26:06 - 02:26:35 - 02:27:07