10-09-2025 Statencommissie Economie, Mobiliteit en Samenleving (EMS)
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Opening
Voorzitter - Tiko Smetsers
Voorzitter - Tiko Smetsers
Voorzitter - Tiko Smetsers
Agendapunt 2 Vaststellen agenda
Voorzitter - Tiko Smetsers
Voorzitter - Tiko Smetsers
Agendapunt 4 Samenwerkingsverbanden
Voorzitter - Tiko Smetsers
Voorzitter - Tiko Smetsers
Agendapunt 5 Rekenkameronderzoek Regionale ontwikkelingsmaatschappijen
Provinciale Staten Flevoland in debat over rekenkameronderzoek ROM's
Provinciale Staten van Flevoland debatteerden over een rekenkameronderzoek naar regionale ontwikkelingsmaatschappijen (ROM's), zoals Horizon. Het onderzoek, uitgevoerd door de Randstedelijke Rekenkamer, richt zich op de relatie tussen de provincie en de ROM's. Er zijn onduidelijkheden over de context waarin Horizon opereert en de rol van de provincie. Het doel is om de doeltreffendheid en rechtmatigheid van het provinciale bestuur te verbeteren.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens het debat in de Provinciale Staten van Flevoland over het rekenkameronderzoek naar regionale ontwikkelingsmaatschappijen (ROM's) zoals Horizon, kwamen verschillende zorgen en aanbevelingen naar voren. De VVD, vertegenwoordigd door Angela Huckriede, benadrukte het belang van het herzien van de KPI's en de scheiding van rollen binnen de provincie. "We zijn blij dat de rollen gescheiden zijn tussen de gedeputeerde economie en de commissaris van de Koning," aldus Huckriede.
Marc van Rooij van 50PLUS uitte kritiek op het rapport, dat volgens hem geen basis vormt voor besluitvorming. "Het rapport beantwoordt de eerste vraag niet, negeert de tweede volledig en geeft slechts vage antwoorden op de derde vraag," stelde Van Rooij. Hij benadrukte de noodzaak van adequate informatie om de controlefunctie van de Staten te kunnen vervullen.
De BBB-fractie wees op de risico's van rolverwarring en de concentratie van macht binnen de provincie. "Provincies zijn opdrachtgever, aandeelhouder en toezichthouder. Checks and balances kunnen zwak zijn," aldus een BBB-vertegenwoordiger.
Klaas Talma van de PvdA vroeg om meer duidelijkheid over het proces en de rol van Gedeputeerde Staten (GS) in de reflectie op de gesignaleerde kansen en risico's. "Wat ik mis in het voorstel van GS is die reflectie," merkte Talma op.
Forum voor Democratie, vertegenwoordigd door Hans Hodde, vroeg om KPI's voor de fondsen om te kunnen beoordelen of het belastinggeld goed wordt besteed. "Kunnen er ook KPI's geformuleerd worden voor de fondsen?" vroeg Hodde.
De SP, vertegenwoordigd door John Cocu, benadrukte het belang van concrete maatregelen om de gesignaleerde kansen en risico's aan te pakken. "Provinciale Staten moeten hier scherp op blijven," aldus Cocu.
Gedeputeerde Toon van Dijk reageerde op de vragen en opmerkingen door te benadrukken dat het college de aanbevelingen van de Rekenkamer omarmt en dat er gewerkt wordt aan een herstructurering van het fondsenlandschap. "We gaan reflecteren op wat het rekenkamerrapport aan kansen en risico's benoemd," aldus Van Dijk.
Het debat leidde tot de aankondiging van een amendement door JA21, dat de aanbevelingen van de Rekenkamer verder concretiseert en GS opdraagt om uiterlijk 31 maart 2026 met een integraal voorstel te komen over de doorontwikkeling van Horizon. Dit voorstel moet ingaan op hergeformuleerde doelstellingen, prestatie-indicatoren, governance-structuur en een visie op breder aandeelhouderschap.
Het debat zal worden voortgezet in de Statenvergadering, waar het amendement verder besproken zal worden.
Samenvatting
Provinciale Staten van Flevoland overwegen een besluit te nemen over een rekenkameronderzoek naar regionale ontwikkelingsmaatschappijen (ROM's). Het onderzoek, uitgevoerd door de Randstedelijke Rekenkamer, richt zich op de relatie tussen de provincie en de ROM's, zoals Horizon. Er zijn onduidelijkheden over de context waarin Horizon opereert en de rol van de provincie. Het onderzoek biedt inzicht in de samenwerking, de provinciale doelen en de financiële middelen voor de ROM's. Er zijn aanbevelingen gedaan om de kansen en risico's te evalueren en te bespreken. Het doel is om de doeltreffendheid en rechtmatigheid van het provinciale bestuur te verbeteren. Het college van Gedeputeerde Staten zal reageren op de bevindingen en aanbevelingen. Het commissieadvies wordt later toegevoegd voor de Statenvergadering.
-
Analyse van het document
Analyse van het Statenvoorstel "Rekenkameronderzoek Regionale Ontwikkelingsmaatschappijen"
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Rekenkameronderzoek Regionale Ontwikkelingsmaatschappijen". Het doel is om kennis te nemen van het onderzoek naar de regionale ontwikkelingsmaatschappijen (ROM's) en de bestuurlijke reactie daarop. Het voorstel vraagt om de aanbevelingen van het onderzoek vast te stellen en Gedeputeerde Staten op te dragen deze uit te voeren. Het onderzoek richt zich op de relatie tussen de provincie en de ROM's, de financiële middelen die beschikbaar worden gesteld, en de kansen en risico's die hiermee gepaard gaan.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met duidelijke beslispunten en een gedetailleerde toelichting op de context en eerdere behandelingen. Het bevat ook bijlagen met relevante documenten.
Rol van de Raad:
De Provinciale Staten (PS) moeten het voorstel beoordelen, de aanbevelingen vaststellen en toezien op de uitvoering ervan door Gedeputeerde Staten. Ze spelen een kaderstellende en controlerende rol.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de mate waarin zij de aanbevelingen van het onderzoek willen overnemen en hoe zij de monitoring en evaluatie van de ROM's willen vormgeven.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de aanbevelingen en de jaarlijkse monitoring. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit hangt af van de uitvoering door Gedeputeerde Staten.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de aanbevelingen vast te stellen en Gedeputeerde Staten op te dragen deze uit te voeren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere stakeholders, maar richt zich op de bestuurlijke relatie tussen de provincie en de ROM's.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als onderwerp in het voorstel, maar kan relevant zijn afhankelijk van de projecten en investeringen van de ROM's.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel bespreekt de financiële middelen die de provincies aan de ROM's verstrekken, maar geeft geen specifieke details over de financiële gevolgen of dekking. Dit kan een aandachtspunt zijn voor verdere discussie en besluitvorming.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Rekenkameronderzoek Regionale ontwikkelingsmaatschappijen (ROM's) Horizon Randstedelijke Rekenkamer (RRK) Aanbevelingen Bestuurlijke reactie Monitoring Doeltreffendheid Doelmatigheid RechtmatigheidVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Voorzitter - Tiko Smetsers
Voorzitter - Tiko Smetsers
Voorzitter - Tiko Smetsers
Angela Huckriede - VVD
Voorzitter - Tiko Smetsers
Voorzitter - Tiko Smetsers
Marc van Rooij - 50PLUS
Marc van Rooij - 50PLUS
Marc van Rooij - 50PLUS
Marc van Rooij - 50PLUS
Marc van Rooij - 50PLUS
Marc van Rooij - 50PLUS
Onbekende spreker
Voorzitter - Tiko Smetsers
Klaas Talma - PvdA
Klaas Talma - PvdA
Klaas Talma - PvdA
Klaas Talma - PvdA
Klaas Talma - PvdA
Klaas Talma - PvdA
Klaas Talma - PvdA
Klaas Talma - PvdA
Voorzitter - Tiko Smetsers
Voorzitter - Tiko Smetsers
Hans Hodde - Forum voor Democratie
Voorzitter - Tiko Smetsers
Lex Ruyssenaars - SterkLokaalFlevoland
Voorzitter - Tiko Smetsers
Voorzitter - Tiko Smetsers
Marian Uitdewilligen - CDA
Marian Uitdewilligen - CDA
Marian Uitdewilligen - CDA
Marian Uitdewilligen - CDA
Ramona Aukes - PVV
Voorzitter - Tiko Smetsers
John Cocu - SP
Voorzitter - Tiko Smetsers
Marc van Rooij - 50PLUS
Marc van Rooij - 50PLUS
John Cocu - SP
Voorzitter - Tiko Smetsers
Voorzitter - Tiko Smetsers
Erik Broer - JA21
Erik Broer - JA21
Marc van Rooij - 50PLUS
Marc van Rooij - 50PLUS
Erik Broer - JA21
Voorzitter - Tiko Smetsers
Voorzitter - Tiko Smetsers
Voorzitter - Tiko Smetsers
Toon van Dijk - Gedeputeerde
Toon van Dijk - Gedeputeerde
Marian Uitdewilligen - CDA
Voorzitter - Tiko Smetsers
Toon van Dijk - Gedeputeerde
Voorzitter - Tiko Smetsers
Voorzitter - Tiko Smetsers
Toon van Dijk - Gedeputeerde
Toon van Dijk - Gedeputeerde
Marian Uitdewilligen - CDA
Toon van Dijk - Gedeputeerde
Toon van Dijk - Gedeputeerde
Voorzitter - Tiko Smetsers
Marian Uitdewilligen - CDA
Marian Uitdewilligen - CDA
Marian Uitdewilligen - CDA
Marian Uitdewilligen - CDA
Voorzitter - Tiko Smetsers
Toon van Dijk - Gedeputeerde
Toon van Dijk - Gedeputeerde
Toon van Dijk - Gedeputeerde
Marc van Rooij - 50PLUS
Marc van Rooij - 50PLUS
Toon van Dijk - Gedeputeerde
Toon van Dijk - Gedeputeerde
Toon van Dijk - Gedeputeerde
Toon van Dijk - Gedeputeerde
Angela Huckriede - VVD
Voorzitter - Tiko Smetsers
Toon van Dijk - Gedeputeerde
Toon van Dijk - Gedeputeerde
Toon van Dijk - Gedeputeerde
Toon van Dijk - Gedeputeerde
Marc van Rooij - 50PLUS
Voorzitter - Tiko Smetsers
Toon van Dijk - Gedeputeerde
Toon van Dijk - Gedeputeerde
Toon van Dijk - Gedeputeerde
Toon van Dijk - Gedeputeerde
Toon van Dijk - Gedeputeerde
Toon van Dijk - Gedeputeerde
Onbekende spreker
Toon van Dijk - Gedeputeerde
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Voorzitter - Tiko Smetsers
Toon van Dijk - Gedeputeerde
Toon van Dijk - Gedeputeerde
Voorzitter - Tiko Smetsers
Voorzitter - Tiko Smetsers
Angela Huckriede - VVD
Voorzitter - Tiko Smetsers
Voorzitter - Tiko Smetsers
Voorzitter - Tiko Smetsers
Voorzitter - Tiko Smetsers
Voorzitter - Tiko Smetsers
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Voorzitter - Tiko Smetsers
Voorzitter - Tiko Smetsers
Erik Broer - JA21
Voorzitter - Tiko Smetsers
Marian Uitdewilligen - CDA
Marian Uitdewilligen - CDA
Marian Uitdewilligen - CDA
Marian Uitdewilligen - CDA
Voorzitter - Tiko Smetsers
Erik Broer - JA21
Voorzitter - Tiko Smetsers
Marian Uitdewilligen - CDA
Marian Uitdewilligen - CDA
Marian Uitdewilligen - CDA
Marian Uitdewilligen - CDA
Voorzitter - Tiko Smetsers
Onbekende spreker
Erik Broer - JA21
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Voorzitter - Tiko Smetsers
Erik Broer - JA21
Voorzitter - Tiko Smetsers
Onbekende spreker
Voorzitter - Tiko Smetsers
Voorzitter - Tiko Smetsers
Ab de Jong - ChristenUnie
Voorzitter - Tiko Smetsers
Marc van Rooij - 50PLUS
Marc van Rooij - 50PLUS
Voorzitter - Tiko Smetsers
Voorzitter - Tiko Smetsers
Angela Huckriede - VVD
Voorzitter - Tiko Smetsers
Hans Hodde - Forum voor Democratie
Voorzitter - Tiko Smetsers
Voorzitter - Tiko Smetsers
Klaas Talma - PvdA
Klaas Talma - PvdA
Voorzitter - Tiko Smetsers
Voorzitter - Tiko Smetsers
Erik Broer - JA21
Klaas Talma - PvdA
Voorzitter - Tiko Smetsers
Onbekende spreker
Voorzitter - Tiko Smetsers
Voorzitter - Tiko Smetsers
Voorzitter - Tiko Smetsers
Voorzitter - Tiko Smetsers
00:03:02 - 00:03:24 - 00:03:29 - 00:04:59 - 00:05:13 - 00:11:25 - 00:13:44 - 00:13:47 - 00:14:25 - 00:14:59 - 00:15:15 - 00:20:08 - 00:22:01 - 00:23:01 - 00:23:07 - 00:26:08 - 00:26:17 - 00:26:26 - 00:30:05 - 00:30:27 - 00:30:29 - 00:31:27 - 00:32:03 - 00:35:59 - 00:38:30 - 00:44:08 - 00:54:29 - 00:54:38 - 00:55:14 - 00:55:32 - 00:55:43 - 00:55:54 - 00:55:59 - 00:57:14 - 00:57:28 - 00:58:07 - 00:59:19 - 01:01:23 - 01:03:03 - 01:05:03 - 01:05:40 - 01:06:02 - 01:06:17 - 01:07:13 - 01:09:17 - 01:09:23 - 01:10:37 - 01:12:24 - 01:12:26 - 01:13:24 - 01:13:38 - 01:14:16 - 01:14:34 - 01:15:01 - 01:15:12
Lex Ruyssenaars - SterkLokaalFlevoland
Ramona Aukes - PVV
Toon van Dijk - Gedeputeerde
00:26:56 - 00:29:53 - 00:30:07 - 00:30:34 - 00:30:41 - 00:30:50 - 00:31:24 - 00:32:11 - 00:32:16 - 00:32:17 - 00:33:35 - 00:33:46 - 00:33:47 - 00:35:38 - 00:36:04 - 00:38:13 - 00:38:17 - 00:38:19 - 00:38:33 - 00:39:54 - 00:39:56 - 00:40:08 - 00:40:24 - 00:40:28 - 00:40:45 - 00:44:34 - 00:50:21
Ab de Jong - ChristenUnie
Agendapunt 6 Startnotitie participatieverordening
Flevolandse Staten Debatteren over Nieuwe Participatieverordening
Provinciale Staten van Flevoland hebben gedebatteerd over de invoering van een nieuwe participatieverordening. Deze verordening is noodzakelijk vanwege de Wet versterking participatie op decentraal niveau, die op 1 januari 2025 in werking treedt. Het doel is om voor 1 januari 2027 aan de wettelijke verplichtingen te voldoen en duidelijkheid te bieden aan inwoners en maatschappelijke partners.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens het debat in de Provinciale Staten van Flevoland werd de startnotitie voor de nieuwe participatieverordening besproken. Deze verordening moet de huidige inspraakverordening vervangen en duidelijk maken hoe inwoners en belanghebbenden betrokken worden bij provinciaal beleid. De discussie was levendig en diverse partijen brachten hun standpunten naar voren.
Jaya Noordman van GroenLinks opende het debat met enthousiasme: "Het college kan in dit geval ons aan hun zijde vinden. Wij kunnen ermee instemmen." Ze benadrukte het belang van een inclusieve participatieverordening die ook aandacht heeft voor mensen met een beperking en hun belangenorganisaties. Daarnaast pleitte ze voor het betrekken van grote landelijke burgercollectieven.
Jan Willem van Dijk van D66 legde de nadruk op duidelijkheid: "Voor D66 is het belangrijk dat de kaders in het voorstel niet alleen richtinggevend zijn, maar ook duidelijkheid bieden voor Provinciale Staten en naar inwoners." Hij stelde voor om expliciet vast te leggen hoe een participatieplan wordt vormgegeven en welke minimale elementen in een participatieverslag moeten terugkomen.
Jan Meindert Keuter van de PVV sprak zijn steun uit voor participatie, maar waarschuwde voor te veel regels: "Belangrijk voor de slagen en de uitvoering van het participatiebeleid is een goede en zorgvuldige communicatie op niveau voor iedereen."
Ook de BBB en het CDA benadrukten het belang van een brede maatschappelijke afspiegeling in de participatieverordening. Marian Uitdewilligen van het CDA vroeg om meer duidelijkheid in de kaders: "Ik vind het niet zo smart. Misschien zou dat smarter kunnen door bijvoorbeeld beter te beschrijven wat er in het participatieplan zou moeten komen staan."
John Cocu van de SP uitte zorgen over de rol van commerciële partijen: "Hoe voorkomen we dat er marktwerking optreedt in de publieke taken en aan commerciële partijen overgedragen worden?"
Marc van Rooij van 50PLUS benadrukte het belang van financiering: "Participatie zonder portemonnee is een lege huls." Hij vroeg om duidelijkheid over de financiële middelen die beschikbaar zijn voor participatie.
Gedeputeerde Sjaak Simonse reageerde op de vragen en opmerkingen. Hij benadrukte dat de provincie een open houding naar de samenleving wil hebben en dat er al geld is gereserveerd voor participatie. "Wees ervan verzekerd dat wij het zelf ook in onze overwegingen meenemen hoe we die verordening opstellen," aldus Simonse.
Het debat resulteerde in twee toezeggingen van het college: er komt een lijst van betrokken partijen bij de participatieverordening en er zal aandacht zijn voor ouderen in elk communicatieplan bij participatie-initiatieven. D66 overweegt nog een amendement om de kaders verder aan te scherpen.
Het voorstel wordt als bespreekstuk doorgeleid naar de volgende Statenvergadering, waar mogelijk nog een amendement of motie wordt ingediend.
Samenvatting
Provinciale Staten van Flevoland overwegen een nieuwe participatieverordening vast te stellen. Dit is nodig omdat de Wet versterking participatie op decentraal niveau in werking treedt op 1 januari 2025. Deze wet wijzigt artikel 147 van de Provinciewet, waardoor de huidige inspraakverordening vervangen moet worden door een uitgebreidere participatieverordening. De nieuwe verordening moet duidelijk maken hoe inwoners en belanghebbenden betrokken worden bij provinciaal beleid en onder welke voorwaarden zij taken van de provincie kunnen uitvoeren. De ontwerp-participatieverordening wordt eerst voorgelegd aan Provinciale Staten voor wensen en bedenkingen en daarna vastgesteld door Gedeputeerde Staten. Het doel is om voor 1 januari 2027 aan de wettelijke verplichtingen te voldoen. De participatieverordening moet zorgen voor duidelijkheid en voorspelbaarheid voor inwoners en maatschappelijke partners.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Startnotitie participatieverordening". Het voorstel beoogt de vaststelling van kaders voor een nieuwe participatieverordening in de provincie Flevoland. Dit is noodzakelijk vanwege de inwerkingtreding van de Wet versterking participatie op decentraal niveau, die Provinciale Staten verplicht hun inspraakverordening te vervangen door een meer omvattende participatieverordening. De nieuwe verordening moet duidelijkheid bieden over hoe inwoners en belanghebbenden betrokken worden bij provinciaal beleid en onder welke voorwaarden zij taken van de provincie kunnen uitvoeren (uitdaagrecht).
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke context en achtergrond, inclusief de wettelijke verplichtingen en de stappen die moeten worden genomen om aan deze verplichtingen te voldoen. Echter, details over de specifieke inhoud van de participatieverordening ontbreken nog.
Rol van de raad:
De rol van de Provinciale Staten is om de kaders voor de participatieverordening vast te stellen en uiteindelijk de definitieve verordening goed te keuren. Ze moeten ook wensen en bedenkingen uiten over de ontwerpverordening.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes betreffen de mate en manier van participatie van inwoners en maatschappelijke partners in provinciaal beleid, en de voorwaarden waaronder het uitdaagrecht kan worden toegepast.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is tijdgebonden met duidelijke deadlines, maar mist specifieke meetbare doelen en acceptatiecriteria. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de details van de verordening moeten nog worden uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de kaders voor de participatieverordening vast te stellen en later de definitieve verordening goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door het betrekken van inwoners en belanghebbenden bij provinciaal beleid en het introduceren van het uitdaagrecht.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit aspect moet mogelijk verder worden uitgewerkt in de definitieve verordening.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Participatieverordening Wet versterking participatie Artikel 147 Provinciewet Inspraakverordening Flevoland 2006 Uitdaagrecht Participatiebeleid Provinciaal beleid Ingezetenen Maatschappelijke partijen Duidelijkheid en voorspelbaarheidVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Voorzitter - Tiko Smetsers
Voorzitter - Tiko Smetsers
Jaya Noordman - GroenLinks
Voorzitter - Tiko Smetsers
Jan Willem van Dijk - D66
Voorzitter - Tiko Smetsers
Voorzitter - Tiko Smetsers
Jan Meindert Keuter - PVV
Jan Meindert Keuter - PVV
Voorzitter - Tiko Smetsers
Onbekende spreker
Voorzitter - Tiko Smetsers
Marian Uitdewilligen - CDA
Marian Uitdewilligen - CDA
Marian Uitdewilligen - CDA
Voorzitter - Tiko Smetsers
John Cocu - SP
Voorzitter - Tiko Smetsers
Marc van Rooij - 50PLUS
Voorzitter - Tiko Smetsers
Voorzitter - Tiko Smetsers
Angela Huckriede - VVD
Voorzitter - Tiko Smetsers
Hans Hodde - Forum voor Democratie
Voorzitter - Tiko Smetsers
Voorzitter - Tiko Smetsers
Lex Ruyssenaars - SterkLokaalFlevoland
Voorzitter - Tiko Smetsers
Ab de Jong - ChristenUnie
Voorzitter - Tiko Smetsers
Voorzitter - Tiko Smetsers
Sjaak Simonse - Gedeputeerde
Sjaak Simonse - Gedeputeerde
Sjaak Simonse - Gedeputeerde
Sjaak Simonse - Gedeputeerde
Sjaak Simonse - Gedeputeerde
Voorzitter - Tiko Smetsers
Voorzitter - Tiko Smetsers
Sjaak Simonse - Gedeputeerde
Sjaak Simonse - Gedeputeerde
Sjaak Simonse - Gedeputeerde
Sjaak Simonse - Gedeputeerde
Sjaak Simonse - Gedeputeerde
Sjaak Simonse - Gedeputeerde
Sjaak Simonse - Gedeputeerde
Sjaak Simonse - Gedeputeerde
Sjaak Simonse - Gedeputeerde
Sjaak Simonse - Gedeputeerde
Jan Willem van Dijk - D66
Sjaak Simonse - Gedeputeerde
Sjaak Simonse - Gedeputeerde
Sjaak Simonse - Gedeputeerde
Sjaak Simonse - Gedeputeerde
Sjaak Simonse - Gedeputeerde
Marian Uitdewilligen - CDA
Voorzitter - Tiko Smetsers
Sjaak Simonse - Gedeputeerde
Sjaak Simonse - Gedeputeerde
Sjaak Simonse - Gedeputeerde
Sjaak Simonse - Gedeputeerde
Sjaak Simonse - Gedeputeerde
Marc van Rooij - 50PLUS
Marc van Rooij - 50PLUS
Sjaak Simonse - Gedeputeerde
Sjaak Simonse - Gedeputeerde
Sjaak Simonse - Gedeputeerde
Sjaak Simonse - Gedeputeerde
Sjaak Simonse - Gedeputeerde
Sjaak Simonse - Gedeputeerde
Sjaak Simonse - Gedeputeerde
Sjaak Simonse - Gedeputeerde
Sjaak Simonse - Gedeputeerde
Sjaak Simonse - Gedeputeerde
Sjaak Simonse - Gedeputeerde
Sjaak Simonse - Gedeputeerde
Sjaak Simonse - Gedeputeerde
Voorzitter - Tiko Smetsers
Marc van Rooij - 50PLUS
Voorzitter - Tiko Smetsers
Jan Willem van Dijk - D66
Voorzitter - Tiko Smetsers
Jaya Noordman - GroenLinks
Onbekende spreker
John Cocu - SP
Angela Huckriede - VVD
Hans Hodde - Forum voor Democratie
Lex Ruyssenaars - SterkLokaalFlevoland
Ab de Jong - ChristenUnie
Sjaak Simonse - Gedeputeerde
01:33:58 - 01:38:46 - 01:38:49 - 01:38:51 - 01:39:18 - 01:39:59 - 01:42:45 - 01:42:48 - 01:42:54 - 01:42:56 - 01:42:59 - 01:43:04 - 01:43:10 - 01:44:31 - 01:44:33 - 01:44:55 - 01:46:52 - 01:47:19 - 01:47:47 - 01:47:49 - 01:48:10 - 01:50:37 - 01:50:40 - 01:51:27 - 01:51:29 - 01:51:45 - 01:52:53 - 01:52:57 - 01:52:59 - 01:53:07 - 01:53:09 - 01:53:13 - 01:53:28 - 01:53:34 - 01:53:37 - 01:53:54 - 01:53:56 - 01:53:59
Agendapunt 7 Voorstel voor besteding van provinciale middelen voor de doorontwikkeling van het Mobiliteit en Infrastructuur Test Centrum (MITC)
Provinciale Staten Debatteren over Miljoeneninvestering in MITC
Provinciale Staten van Flevoland overwegen een investering van € 6 miljoen in het Mobiliteit en Infrastructuur Test Centrum (MITC) om een hightech cluster te ontwikkelen. Het doel is om de economie en brede welvaart in Noordelijk Flevoland te versterken. Het voorstel, dat nog goedkeuring van de Staten vereist, werd besproken tijdens een recent debat.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens het debat over de investering in het MITC, dat nationaal en internationaal van belang is voor slimme mobiliteit, spraken verschillende partijen hun steun uit. Marc van Rooij van 50PLUS benadrukte dat zijn partij voldoende informatie had om de gedeputeerde op pad te sturen: "Wat ons betreft kan het een hamerstuk worden." Lex Ruyssenaars van Sterk Lokaal Flevoland sloot zich hierbij aan en prees de financiering en cofinanciering als "prima."
De VVD, vertegenwoordigd door een onbekende spreker, onderstreepte het economisch belang van het MITC, maar had nog vragen over de woningbouw en bereikbaarheid voor studenten. "Hoe programmeren we de woningbouw zodat medewerkers niet elders hoeven te wonen?" vroeg de spreker. Ook werd de bereikbaarheid voor studenten aangekaart: "Hoe komen studenten bij het MITC?"
Ab de Jong van de ChristenUnie vroeg om structurele en inzichtelijke rapportages over de bestedingen. Govert Schipper van de Partij voor de Dieren benadrukte het belang van klimaatadaptieve aanleg en vroeg aandacht voor de balans tussen defensie en verduurzaming van mobiliteit.
Jan Willem van Dijk van D66 vroeg naar de juridische entiteit van het MITC en hoe deze zou bijdragen aan de volwassenheid van het project. Marian Uitdewilligen van het CDA en Isabelle van Benthem van BBB benadrukten het belang van regionale betrokkenheid en bereikbaarheid voor studenten.
De gedeputeerde, mevrouw Müller, reageerde op de vragen en benadrukte de unieke positie van het MITC in Europa. Ze verzekerde dat er plannen zijn voor woningbouw en dat de bereikbaarheid via openbaar vervoer en flexreizen wordt onderzocht. "Het MITC is een pareltje voor Flevoland," aldus Müller.
Het debat eindigde met brede steun voor het voorstel, dat als hamerstuk zal worden doorgeleid. De Provinciale Staten lijken klaar om de investering vrij te geven, waarmee een belangrijke stap wordt gezet in de doorontwikkeling van het MITC.
Samenvatting
Provinciale Staten overwegen een voorstel om € 6 miljoen te investeren in de doorontwikkeling van het Mobiliteit en Infrastructuur Test Centrum (MITC). Dit bedrag komt uit de Brede Bestemmingsreserve en is bedoeld voor de ontwikkeling van een high tech cluster met faciliteiten zoals een campusgebouw, DigiCity, kennis- en onderwijsprogramma's, 3D scan voertuigen en een Cybersecurity Laboratorium. Het MITC is een belangrijk centrum voor slimme mobiliteit en heeft zowel nationaal als internationaal belang. De provincie wil met deze investering de economie en brede welvaart in Noordelijk Flevoland versterken. Er wordt nog gezocht naar aanvullende financiering van andere partijen en de plannen worden verder uitgewerkt. De Provinciale Staten moeten nog besluiten over de vrijgave van de middelen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel, getiteld "Voorstel voor besteding van provinciale middelen voor de doorontwikkeling van het Mobiliteit en Infrastructuur Test Centrum (MITC)", richt zich op de toewijzing van €6 miljoen voor de verdere ontwikkeling van het MITC. Dit omvat de bouw van een campusgebouw, DigiCity, kennis- en onderwijsprogramma's, 3D-scanfaciliteiten voor voertuigen en een Cybersecurity Laboratorium. Het doel is om een high-tech cluster te creëren dat innovatie en economische groei in Noordelijk Flevoland stimuleert, met een focus op slimme mobiliteit en infrastructuur.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met duidelijke beslispunten, financiële toewijzingen en een overzicht van de betrokken partijen en hun verantwoordelijkheden. Het bevat ook een historische context en een toekomstvisie voor het MITC.
Rol van de Raad:
De Provinciale Staten hebben de rol om het budgetrecht uit te oefenen en de geoormerkte middelen in de Brede Bestemmingsreserve vrij te geven. Ze moeten beslissen over de toewijzing van de €6 miljoen en de bijbehorende begrotingswijziging.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van regionale economische ontwikkeling en innovatie, en of de voorgestelde investeringen in lijn zijn met de provinciale doelen en kaders.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar en tijdgebonden, met duidelijke financiële toewijzingen en doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van medefinanciering kan een risico vormen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de €6 miljoen vrij te geven voor de doorontwikkeling van het MITC en de bijbehorende begrotingswijziging goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel benadrukt samenwerking met regionale kennis- en onderwijsinstellingen, maar er is weinig detail over bredere publieke participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar de focus op slimme mobiliteit en infrastructuur impliceert een zekere mate van aandacht voor duurzame ontwikkeling.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een investering van €6 miljoen, gedekt door de Brede Bestemmingsreserve. Er wordt ook verwacht dat deze investering verdere financiering van partners en externe partijen stimuleert.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Mobiliteit en Infrastructuur Test Centrum (MITC) Doorontwikkeling High tech cluster Noordelijk Flevoland Brede Bestemmingsreserve DigiCity Cybersecurity Laboratorium Kennis en onderwijs 3D scan voertuigen Regio Deal Noordelijk FlevolandVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken