03-09-2025 Statencommissie Economie, Mobiliteit en Samenleving (EMS)
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 4 Vaststellen besluitenlijsten van 25 juni 2025 en 2 juli 2025
Voorzitter - Erik Broer
Voorzitter - Erik Broer
Agendapunt 5 Startnotitie Sociale Agenda Flevoland
Voorzitter - Erik Broer
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Voorzitter - Erik Broer
Voorzitter - Erik Broer
Ria Visser-Kapitein - ChristenUnie
Voorzitter - Erik Broer
Abassin Nessar - PvdA
Voorzitter - Erik Broer
Ria Visser-Kapitein - ChristenUnie
Voorzitter - Erik Broer
Voorzitter - Erik Broer
Hans Hodde - Forum voor Democratie
Voorzitter - Erik Broer
Onbekende spreker
Voorzitter - Erik Broer
Kees Kok - JA21
Voorzitter - Erik Broer
Onbekende spreker
Voorzitter - Erik Broer
Yvonne den Boer - D66
Voorzitter - Erik Broer
Kjell van Wijlandt - PvdD
Voorzitter - Erik Broer
Ton van den Berg - 50PLUS
Voorzitter - Erik Broer
Onbekende spreker
Voorzitter - Erik Broer
Voorzitter - Erik Broer
Abassin Nessar - PvdA
Hans Hodde - Forum voor Democratie
Kees Kok - JA21
Yvonne den Boer - D66
Kjell van Wijlandt - PvdD
Ton van den Berg - 50PLUS
Agendapunt 6 Startnotitie participatieverordening
Flevoland Bereidt Zich Voor op Nieuwe Participatieverordening
Provinciale Staten van Flevoland debatteerden over de invoering van een nieuwe participatieverordening, noodzakelijk door de Wet versterking participatie op decentraal niveau. Deze wet, die op 1 januari 2025 in werking treedt, vereist dat de huidige inspraakverordening wordt vervangen. De nieuwe verordening moet duidelijk maken hoe inwoners en belanghebbenden betrokken worden bij provinciaal beleid.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de vergadering van Provinciale Staten van Flevoland werd de startnotitie voor de nieuwe participatieverordening besproken. De voorzitter, Erik Broer, opende het debat door te benadrukken dat de wet op 1 januari 2025 in werking treedt en dat de provincie uiterlijk 1 januari 2027 moet voldoen aan de nieuwe eisen. Gedeputeerde Simonse stelde voor om, na instemming met de startnotitie, direct te beginnen met het schrijven van de participatieverordening.
Marc van Rooij van 50PLUS benadrukte het belang van participatie voor draagvlak en kwaliteit van provinciaal beleid. "Participatie raakt de kern van hoe wij als provincie met onze inwoners samenwerken," aldus Van Rooij. Hij vroeg naar de praktische uitvoerbaarheid en de toegankelijkheid van de verordening voor kleine bewonersinitiatieven zonder juridische expertise.
Govert Schipper van de Partij voor de Dieren pleitte voor een brede betrokkenheid van partijen bij de participatieverordening. "Ik zou willen aanraden om dat zo breed mogelijk te houden," stelde hij. John Cocu van de SP vroeg naar de manier waarop Provinciale Staten periodiek geïnformeerd worden over de voortgang van initiatieven zoals het uitdaagrecht.
De discussie raakte ook aan de samenhang met andere wetgevingen, zoals de Omgevingswet. "Hoe verhoudt de nieuwe verordening zich straks ten opzichte van andere wetgeving?" vroeg Van Rooij. De juridische adviseur legde uit dat de Omgevingswet al verplichte participatie bij bepaalde instrumenten voorschrijft en dat de nieuwe verordening daar beleidsmatig op kan aansluiten.
De vergadering eindigde met een oproep tot duidelijke communicatie en inclusiviteit. Jan Meindert Keuter van de PVV vroeg naar het niveau van het communicatieplan: "Hoe zit het met de taal die straks gebruikt wordt?" Het antwoord was dat het plan rekening zal houden met verschillende niveaus om zoveel mogelijk mensen te betrekken.
Met de bespreking van de startnotitie is een belangrijke stap gezet richting de nieuwe participatieverordening. De volgende fase zal bestaan uit het opstellen van de conceptverordening en het consulteren van bewonersinitiatieven en maatschappelijke organisaties. Het doel is om een werkbare en inclusieve verordening te creëren die de betrokkenheid van inwoners bij provinciaal beleid versterkt.
Samenvatting
Provinciale Staten van Flevoland overwegen een nieuwe participatieverordening vast te stellen. Dit is nodig omdat de Wet versterking participatie op decentraal niveau in werking treedt op 1 januari 2025. Deze wet wijzigt artikel 147 van de Provinciewet, waardoor de huidige inspraakverordening vervangen moet worden door een uitgebreidere participatieverordening. De nieuwe verordening moet duidelijk maken hoe inwoners en belanghebbenden betrokken worden bij provinciaal beleid en onder welke voorwaarden zij taken van de provincie kunnen uitvoeren. De ontwerp-participatieverordening wordt eerst voorgelegd aan Provinciale Staten voor wensen en bedenkingen en daarna vastgesteld door Gedeputeerde Staten. Het doel is om voor 1 januari 2027 aan de wettelijke verplichtingen te voldoen. De participatieverordening moet zorgen voor duidelijkheid en voorspelbaarheid voor inwoners en maatschappelijke partners.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Startnotitie participatieverordening". Het voorstel beoogt de vaststelling van kaders voor een nieuwe participatieverordening in de provincie Flevoland. Dit is noodzakelijk vanwege de inwerkingtreding van de Wet versterking participatie op decentraal niveau, die Provinciale Staten verplicht hun inspraakverordening te vervangen door een meer omvattende participatieverordening. De nieuwe verordening moet duidelijkheid bieden over hoe inwoners en belanghebbenden betrokken worden bij provinciaal beleid en onder welke voorwaarden zij taken van de provincie kunnen uitvoeren (uitdaagrecht).
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke context en achtergrond, inclusief de wettelijke verplichtingen en de stappen die moeten worden genomen om aan deze verplichtingen te voldoen. Echter, details over de specifieke inhoud van de participatieverordening ontbreken nog.
Rol van de raad:
De rol van de Provinciale Staten is om de kaders voor de participatieverordening vast te stellen en uiteindelijk de definitieve verordening goed te keuren. Ze moeten ook wensen en bedenkingen uiten over de ontwerpverordening.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes betreffen de mate en manier van participatie van inwoners en maatschappelijke partners in provinciaal beleid, en de voorwaarden waaronder het uitdaagrecht kan worden toegepast.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is tijdgebonden met duidelijke deadlines, maar mist specifieke meetbare doelen en acceptatiecriteria. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de details van de verordening moeten nog worden uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de kaders voor de participatieverordening vast te stellen en later de definitieve verordening goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door het betrekken van inwoners en belanghebbenden bij provinciaal beleid en het introduceren van het uitdaagrecht.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit aspect moet mogelijk verder worden uitgewerkt in de definitieve verordening.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Participatieverordening Wet versterking participatie Artikel 147 Provinciewet Inspraakverordening Flevoland 2006 Uitdaagrecht Participatiebeleid Provinciaal beleid Ingezetenen Maatschappelijke partijen Duidelijkheid en voorspelbaarheidVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Voorzitter - Erik Broer
Onbekende spreker
Voorzitter - Erik Broer
Onbekende spreker
Voorzitter - Erik Broer
Marc van Rooij - 50PLUS
Voorzitter - Erik Broer
Govert Schipper - PvdD
Govert Schipper - PvdD
Govert Schipper - PvdD
Voorzitter - Erik Broer
John Cocu - SP
Onbekende spreker
Voorzitter - Erik Broer
Onbekende spreker
Voorzitter - Erik Broer
Onbekende spreker
Voorzitter - Erik Broer
Jochanan Uitslag - SGP
Voorzitter - Erik Broer
Hans Hodde - Forum voor Democratie
Voorzitter - Erik Broer
Onbekende spreker
Voorzitter - Erik Broer
Abassin Nessar - PvdA
Voorzitter - Erik Broer
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Abassin Nessar - PvdA
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Marc van Rooij - 50PLUS
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Voorzitter - Erik Broer
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
John Cocu - SP
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Voorzitter - Erik Broer
Abassin Nessar - PvdA
Abassin Nessar - PvdA
Onbekende spreker
Voorzitter - Erik Broer
Voorzitter - Erik Broer
Onbekende spreker
Onbekende spreker
John Cocu - SP
John Cocu - SP
Onbekende spreker
Voorzitter - Erik Broer
Voorzitter - Erik Broer
Voorzitter - Erik Broer
Onbekende spreker
Voorzitter - Erik Broer
Voorzitter - Erik Broer
Marc van Rooij - 50PLUS
Marc van Rooij - 50PLUS
Marc van Rooij - 50PLUS
Marc van Rooij - 50PLUS
Voorzitter - Erik Broer
Onbekende spreker
Voorzitter - Erik Broer
Jan Meindert Keuter - PVV
Onbekende spreker
Voorzitter - Erik Broer
Onbekende spreker
01:56:54 - 01:58:04 - 02:03:52 - 02:04:24 - 02:05:24 - 02:07:08 - 02:10:23 - 02:14:32 - 02:14:56 - 02:16:07 - 02:16:10 - 02:16:30 - 02:17:05 - 02:17:29 - 02:17:35 - 02:19:34 - 02:19:37 - 02:19:39 - 02:19:58 - 02:20:26 - 02:20:27 - 02:20:31 - 02:20:34 - 02:22:21 - 02:22:30 - 02:23:13 - 02:23:43 - 02:24:39 - 02:24:42 - 02:25:03 - 02:25:50 - 02:26:55 - 02:28:14
Jochanan Uitslag - SGP
Hans Hodde - Forum voor Democratie
Jan Meindert Keuter - PVV
Agendapunt 7 Rekenkameronderzoek Regionale ontwikkelingsmaatschappijen
Provincie Flevoland Overweegt Onderzoek naar Regionale Ontwikkelingsmaatschappijen
Provinciale Staten van Flevoland hebben een debat gevoerd over een onderzoek van de Randstedelijke Rekenkamer naar de relatie tussen de provincie en regionale ontwikkelingsmaatschappijen (ROM's). Het doel van het onderzoek is om de effectiviteit en rechtmatigheid van het provinciale bestuur te verbeteren.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de vergadering van de Provinciale Staten van Flevoland stond het rekenkameronderzoek naar regionale ontwikkelingsmaatschappijen (ROM's) centraal. Het onderzoek, uitgevoerd door de Randstedelijke Rekenkamer, richt zich op de beleidsmatige en bestuurlijke relatie tussen de provincie en de ROM's, met als doel de effectiviteit en rechtmatigheid van het provinciale bestuur te verbeteren.
Erik Broer, voorzitter van de vergadering, opende het debat door de aanwezigen te verwelkomen en het belang van het onderzoek te benadrukken. "Het onderzoek geeft inzicht in hoe de relatie tussen de provincie en ROM is vormgegeven en signaleert kansen en risico's," aldus Broer.
Daan van Gent, projectleider bij onderzoeksbureau Decisio, presenteerde de bevindingen van het onderzoek. Hij legde uit dat de ROM's oorspronkelijk zijn opgericht om economische achterstanden op te lossen, maar dat hun taken inmiddels zijn verbreed naar maatschappelijke transitieopgaven zoals digitalisering en verduurzaming.
Tijdens het debat werden verschillende vragen gesteld door de commissieleden. Gina van Hardeveld van BBB vroeg zich af hoe de functiescheiding tussen toezicht en uitvoering versterkt kan worden. "Hoe kunnen we ervoor zorgen dat er voldoende onafhankelijkheid en transparantie gewaarborgd is?" vroeg Van Hardeveld.
Marc van Rooij van 50PLUS uitte zijn zorgen over de specifieke governance-structuur van de ROM in Flevoland. "Wij worstelen hiermee, niet op basis van de inhoud, maar vooral vanwege de specifieke aandeelhoudersstructuur," zei Van Rooij. Hij vroeg om meer duidelijkheid over de rol van Provinciale Staten als 100% aandeelhouder.
Een ander punt van discussie was de rol van Provinciale Staten in de operationele betrokkenheid bij de ROM's. "Waarom is de keuze gemaakt om de operationele betrokkenheid van PS als een risico te bestempelen?" vroeg een onbekende spreker. De onderzoekers legden uit dat dit vooral te maken heeft met de tijd en inzet die het kost voor zowel de ambtelijke organisatie als de ROM.
Het debat maakte duidelijk dat er behoefte is aan verdere verduidelijking en mogelijke aanpassingen in de relatie tussen de provincie en de ROM's. De aanbevelingen van het onderzoek zullen in een volgende vergadering oordeelsvormend worden besproken.
Samenvatting
Provinciale Staten van Flevoland overwegen een besluit over een onderzoek van de Randstedelijke Rekenkamer naar regionale ontwikkelingsmaatschappijen (ROM's). Het onderzoek richt zich op de relatie tussen de provincie en de ROM's, de doelen, samenwerking en financiële middelen. Er zijn kansen en risico's geïdentificeerd. Het voorstel vraagt om goedkeuring van de aanbevelingen en om Gedeputeerde Staten op te dragen deze uit te voeren. Het doel is om de effectiviteit en rechtmatigheid van het provinciale bestuur te verbeteren. Het college herkent de aanbevelingen en wil hierover in gesprek met Provinciale Staten. Het commissieadvies volgt na bespreking in de commissie.
-
Analyse van het document
Analyse van het Statenvoorstel: Rekenkameronderzoek Regionale Ontwikkelingsmaatschappijen
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Rekenkameronderzoek Regionale Ontwikkelingsmaatschappijen". Het doel is om kennis te nemen van het onderzoek naar de beleidsmatige en bestuurlijke relatie tussen de Randstedelijke provincies en de Regionale Ontwikkelingsmaatschappijen (ROM's), met specifieke aandacht voor Horizon. Het voorstel vraagt om reflectie op de gesignaleerde kansen en risico's en om monitoring van de aanbevelingen. Het beoogt een verbeterde doeltreffendheid, doelmatigheid en rechtmatigheid van het bestuur van de provincie Flevoland.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat beslispunten, een bestuurlijke reactie, en een aanbeveling. Echter, het mist specifieke details over de implementatie van de aanbevelingen.
Rol van de Raad:
De raad moet kennisnemen van het onderzoek en de bestuurlijke reactie, en de aanbevelingen vaststellen. Ze moeten ook toezien op de uitvoering en monitoring van de aanbevelingen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen in hoeverre en op welke wijze de aanbevelingen worden geïmplementeerd. Er moeten keuzes worden gemaakt over de prioritering van de gesignaleerde kansen en risico's.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het mist specifieke meetbare doelen en tijdlijnen voor de implementatie van de aanbevelingen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de aanbevelingen vast te stellen en de uitvoering ervan op te dragen aan Gedeputeerde Staten.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel geeft geen gedetailleerde financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen. Het richt zich meer op bestuurlijke en beleidsmatige aspecten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Rekenkameronderzoek Regionale ontwikkelingsmaatschappijen (ROM's) Randstedelijke Rekenkamer (RRK) Horizon Aanbevelingen Bestuurlijke reactie Monitoring Onderzoeksprogramma Doeltreffendheid DoelmatigheidVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Voorzitter - Erik Broer
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Voorzitter - Erik Broer
Voorzitter - Erik Broer
Gina van Hardeveld - BBB
Gina van Hardeveld - BBB
Voorzitter - Erik Broer
Voorzitter - Erik Broer
Onbekende spreker
Voorzitter - Erik Broer
Onbekende spreker
Voorzitter - Erik Broer
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Voorzitter - Erik Broer
Marc van Rooij - 50PLUS
Onbekende spreker
Voorzitter - Erik Broer
Marc van Rooij - 50PLUS
Voorzitter - Erik Broer
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Marc van Rooij - 50PLUS
Marc van Rooij - 50PLUS
Voorzitter - Erik Broer
Hans Hodde - Forum voor Democratie
Voorzitter - Erik Broer
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Hans Hodde - Forum voor Democratie
Onbekende spreker
Voorzitter - Erik Broer
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Voorzitter - Erik Broer
Hans Hodde - Forum voor Democratie
Onbekende spreker
Voorzitter - Erik Broer
Angela Huckriede - VVD
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Voorzitter - Erik Broer
Voorzitter - Erik Broer
Marc van Rooij - 50PLUS
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Voorzitter - Erik Broer
Lex Ruyssenaars - SterkLokaalFlevoland
Onbekende spreker
Lex Ruyssenaars - SterkLokaalFlevoland
Onbekende spreker
Voorzitter - Erik Broer
Tarik ?ahbaz
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Voorzitter - Erik Broer
Marc van Rooij - 50PLUS
Marc van Rooij - 50PLUS
Voorzitter - Erik Broer
Voorzitter - Erik Broer
Voorzitter - Erik Broer
Onbekende spreker
03:31:18 - 03:33:24 - 03:33:28 - 03:33:34 - 03:55:10 - 03:55:30 - 03:56:36 - 03:57:52 - 03:58:14 - 03:59:09 - 03:59:16 - 03:59:32 - 04:03:44 - 04:05:10 - 04:05:54 - 04:08:37 - 04:09:58 - 04:10:01 - 04:10:13 - 04:12:38 - 04:15:14 - 04:18:29 - 04:18:55 - 04:19:39 - 04:20:34 - 04:21:48 - 04:22:35 - 04:24:12 - 04:24:23 - 04:24:54 - 04:24:58 - 04:25:00 - 04:25:05 - 04:25:10 - 04:25:14 - 04:26:16 - 04:27:26 - 04:28:31 - 04:28:53
Angela Huckriede - VVD
Tarik ?ahbaz
Agendapunt 8 Voortgang Rondweg Lelystad-Zuid: ontwerp- projectbesluit en project-MER
Voorzitter - Erik Broer
Voorzitter - Erik Broer
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Voorzitter - Erik Broer
Voorzitter - Erik Broer
Hans Hodde - Forum voor Democratie
Voorzitter - Erik Broer
Voorzitter - Erik Broer
Kees Kok - JA21
Kees Kok - JA21
Voorzitter - Erik Broer
Onbekende spreker
Voorzitter - Erik Broer
Voorzitter - Erik Broer
Ab de Jong - ChristenUnie
Voorzitter - Erik Broer
Lucas Kramer - GroenLinks
Voorzitter - Erik Broer
Ton van den Berg - 50PLUS
Ton van den Berg - 50PLUS
Voorzitter - Erik Broer
Voorzitter - Erik Broer
Kjell van Wijlandt - PvdD
Kjell van Wijlandt - PvdD
Kjell van Wijlandt - PvdD
Kjell van Wijlandt - PvdD
Kjell van Wijlandt - PvdD
Voorzitter - Erik Broer
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Voorzitter - Erik Broer
Onbekende spreker
Voorzitter - Erik Broer
Voorzitter - Erik Broer
Jan Meindert Keuter - PVV
Voorzitter - Erik Broer
Voorzitter - Erik Broer
Maartje Mantel - BBB
Voorzitter - Erik Broer
Voorzitter - Erik Broer
Voorzitter - Erik Broer
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Voorzitter - Erik Broer
Lucas Kramer - GroenLinks
Voorzitter - Erik Broer
Voorzitter - Erik Broer
Onbekende spreker
Voorzitter - Erik Broer
Voorzitter - Erik Broer
Voorzitter - Erik Broer
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Kjell van Wijlandt - PvdD
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Kjell van Wijlandt - PvdD
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Voorzitter - Erik Broer
Kjell van Wijlandt - PvdD
Voorzitter - Erik Broer
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Voorzitter - Erik Broer
Kjell van Wijlandt - PvdD
Kjell van Wijlandt - PvdD
Onbekende spreker
Voorzitter - Erik Broer
Lucas Kramer - GroenLinks
Voorzitter - Erik Broer
Ab de Jong - ChristenUnie
Voorzitter - Erik Broer
Kees Kok - JA21
Voorzitter - Erik Broer
Kjell van Wijlandt - PvdD
Kjell van Wijlandt - PvdD
Voorzitter - Erik Broer
Onbekende spreker
Voorzitter - Erik Broer
Onbekende spreker
Voorzitter - Erik Broer
Voorzitter - Erik Broer
Kjell van Wijlandt - PvdD
Voorzitter - Erik Broer
Voorzitter - Erik Broer
Kjell van Wijlandt - PvdD
Voorzitter - Erik Broer
Voorzitter - Erik Broer
Voorzitter - Erik Broer
Voorzitter - Erik Broer
Voorzitter - Erik Broer
Voorzitter - Erik Broer
Voorzitter - Erik Broer
Voorzitter - Erik Broer
Voorzitter - Erik Broer
Onbekende spreker
Voorzitter - Erik Broer
Voorzitter - Erik Broer
Onbekende spreker
Voorzitter - Erik Broer
Voorzitter - Erik Broer
04:35:32 - 04:37:05 - 04:55:12 - 04:55:32 - 04:56:40 - 04:57:00 - 04:59:33 - 04:59:56 - 05:00:05 - 05:01:08 - 05:02:06 - 05:03:15 - 05:03:18 - 05:06:59 - 05:09:06 - 05:11:43 - 05:11:49 - 05:12:57 - 05:12:59 - 05:14:14 - 05:18:02 - 05:18:17 - 05:35:20 - 05:35:44 - 05:35:51 - 05:36:13 - 05:36:14 - 05:36:17 - 05:40:58 - 05:41:29 - 05:43:17 - 05:45:05 - 05:46:29 - 05:46:51 - 05:47:52 - 05:48:16 - 05:48:51 - 05:49:50 - 05:50:00 - 05:50:36 - 05:57:44 - 05:58:31 - 05:59:22 - 05:59:24 - 05:59:28 - 05:59:33 - 05:59:40 - 05:59:42 - 05:59:55 - 06:00:10 - 06:01:13 - 06:01:24 - 06:01:37
Onbekende spreker
04:37:07 - 04:55:10 - 04:59:37 - 05:07:26 - 05:08:55 - 05:09:09 - 05:18:22 - 05:22:34 - 05:22:40 - 05:22:45 - 05:22:48 - 05:31:06 - 05:31:10 - 05:31:12 - 05:31:31 - 05:34:27 - 05:34:33 - 05:34:57 - 05:35:06 - 05:35:17 - 05:35:57 - 05:36:19 - 05:37:26 - 05:37:29 - 05:38:36 - 05:38:37 - 05:39:37 - 05:40:54 - 05:40:56 - 05:41:37 - 05:42:28 - 05:43:14 - 05:44:05 - 05:48:22 - 05:49:00 - 06:00:15 - 06:01:27
Hans Hodde - Forum voor Democratie
Jan Meindert Keuter - PVV
Maartje Mantel - BBB
Agendapunt 9 Voorstel voor besteding van provinciale middelen voor de doorontwikkeling van het Mobiliteit en Infrastructuur Test Centrum (MITC)
Provincie Flevoland overweegt miljoeneninvestering in hightech mobiliteitscentrum
Provinciale Staten van Flevoland debatteren over een voorstel om € 6 miljoen te investeren in de doorontwikkeling van het Mobiliteit en Infrastructuur Test Centrum (MITC). Deze investering moet bijdragen aan de economische groei en brede welvaart in Noordelijk Flevoland.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens een uitgebreide sessie bespraken de Provinciale Staten van Flevoland het ambitieuze plan om € 6 miljoen te investeren in het Mobiliteit en Infrastructuur Test Centrum (MITC). Het bedrag, afkomstig uit de Brede Bestemmingsreserve, is bedoeld voor de ontwikkeling van een hightech cluster met faciliteiten zoals een campusgebouw, DigiCity, kennis- en onderwijsprogramma's, 3D-scan voertuigen en een Cybersecurity Laboratorium.
Het MITC, dat al een belangrijke rol speelt in slimme mobiliteit, heeft zowel nationaal als internationaal potentieel. De provincie hoopt met deze investering de economie en brede welvaart in Noordelijk Flevoland te versterken. "Het MITC kan uitgroeien tot het centrum voor slimme mobiliteit in Nederland," aldus een van de sprekers tijdens de sessie.
Tijdens het debat kwamen diverse vragen aan bod. Marc van Rooij van 50PLUS vroeg zich af hoe de financiering van het project eruitziet en of er ook andere partijen, zoals Defensie, betrokken zijn. "We moeten ervoor zorgen dat ook senioren betrokken worden bij de werkgelegenheid die gaat ontstaan," voegde hij toe.
Lex Ruyssenaars van SterkLokaalFlevoland toonde zich trots op het MITC en vroeg naar de samenwerking met onderwijsinstellingen. "Zijn er nog meer onderwijsinstellingen of technische universiteiten waarmee jullie willen samenwerken?" vroeg hij.
Er waren ook zorgen over de mogelijke risico's van ongeoorloofde staatssteun. Een spreker benadrukte dat er geen sprake is van ongeoorloofde staatssteun, aangezien het MITC als dienst van algemeen economisch belang is aangemerkt.
De Provinciale Staten moeten nog een definitief besluit nemen over de vrijgave van de middelen. De betrokken partijen zijn optimistisch over de toekomst van het MITC en de impact die het kan hebben op de regio. "We zijn al jaren bezig met de ontwikkeling van het MITC en zien nu al de eerste resultaten," aldus een van de sprekers.
Volgende week zal het onderwerp opnieuw op de agenda staan voor oordeelsvorming, waarbij de Statenleden hun definitieve oordeel zullen vellen over de voorgestelde investering.
Samenvatting
Provinciale Staten overwegen een voorstel om € 6 miljoen te investeren in de doorontwikkeling van het Mobiliteit en Infrastructuur Test Centrum (MITC). Dit bedrag komt uit de Brede Bestemmingsreserve en is bedoeld voor de ontwikkeling van een high tech cluster met faciliteiten zoals een campusgebouw, DigiCity, kennis- en onderwijsprogramma's, 3D scan voertuigen en een Cybersecurity Laboratorium. Het MITC is een belangrijk centrum voor slimme mobiliteit en heeft zowel nationaal als internationaal belang. De provincie wil met deze investering de economie en brede welvaart in Noordelijk Flevoland versterken. Er wordt nog gezocht naar aanvullende financiering van andere partijen en de plannen worden verder uitgewerkt. De Provinciale Staten moeten nog besluiten over de vrijgave van de middelen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel, getiteld "Voorstel voor besteding van provinciale middelen voor de doorontwikkeling van het Mobiliteit en Infrastructuur Test Centrum (MITC)", richt zich op de toewijzing van €6 miljoen voor de verdere ontwikkeling van het MITC. Dit omvat de bouw van een campusgebouw, DigiCity, kennis- en onderwijsprogramma's, 3D-scanfaciliteiten voor voertuigen en een Cybersecurity Laboratorium. Het doel is om een high-tech cluster te creëren dat innovatie en economische groei in Noordelijk Flevoland stimuleert, met een focus op slimme mobiliteit en infrastructuur.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met duidelijke beslispunten, financiële toewijzingen en een overzicht van de betrokken partijen en hun verantwoordelijkheden. Het bevat ook een historische context en een toekomstvisie voor het MITC.
Rol van de Raad:
De Provinciale Staten hebben de rol om het budgetrecht uit te oefenen en de geoormerkte middelen in de Brede Bestemmingsreserve vrij te geven. Ze moeten beslissen over de toewijzing van de €6 miljoen en de bijbehorende begrotingswijziging.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van regionale economische ontwikkeling en innovatie, en of de voorgestelde investeringen in lijn zijn met de provinciale doelen en kaders.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar en tijdgebonden, met duidelijke financiële toewijzingen en doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van medefinanciering kan een risico vormen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de €6 miljoen vrij te geven voor de doorontwikkeling van het MITC en de bijbehorende begrotingswijziging goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel benadrukt samenwerking met regionale kennis- en onderwijsinstellingen, maar er is weinig detail over bredere publieke participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar de focus op slimme mobiliteit en infrastructuur impliceert een zekere mate van aandacht voor duurzame ontwikkeling.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een investering van €6 miljoen, gedekt door de Brede Bestemmingsreserve. Er wordt ook verwacht dat deze investering verdere financiering van partners en externe partijen stimuleert.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Mobiliteit en Infrastructuur Test Centrum (MITC) Doorontwikkeling High tech cluster Noordelijk Flevoland Brede Bestemmingsreserve DigiCity Cybersecurity Laboratorium Kennis en onderwijs 3D scan voertuigen Regio Deal Noordelijk FlevolandVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Voorzitter - Erik Broer
Voorzitter - Erik Broer
Voorzitter - Erik Broer
Voorzitter - Erik Broer
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Voorzitter - Erik Broer
Voorzitter - Erik Broer
Marc van Rooij - 50PLUS
Marc van Rooij - 50PLUS
Marc van Rooij - 50PLUS
Voorzitter - Erik Broer
Voorzitter - Erik Broer
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Voorzitter - Erik Broer
Voorzitter - Erik Broer
Voorzitter - Erik Broer
Lex Ruyssenaars - SterkLokaalFlevoland
Voorzitter - Erik Broer
Lucas Kramer - GroenLinks
Voorzitter - Erik Broer
Angela Huckriede - VVD
Voorzitter - Erik Broer
Frank Mars - Forum voor Democratie
Voorzitter - Erik Broer
Onbekende spreker
Voorzitter - Erik Broer
Voorzitter - Erik Broer
Isabelle van Benthem - BBB
Voorzitter - Erik Broer
Ab de Jong - ChristenUnie
Voorzitter - Erik Broer
Voorzitter - Erik Broer
Voorzitter - Erik Broer
Voorzitter - Erik Broer
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Lex Ruyssenaars - SterkLokaalFlevoland
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Voorzitter - Erik Broer
Onbekende spreker
Voorzitter - Erik Broer
Voorzitter - Erik Broer
Frank Mars - Forum voor Democratie
Frank Mars - Forum voor Democratie
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Voorzitter - Erik Broer
Marc van Rooij - 50PLUS
Marc van Rooij - 50PLUS
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Voorzitter - Erik Broer
Lex Ruyssenaars - SterkLokaalFlevoland
Voorzitter - Erik Broer
Lucas Kramer - GroenLinks
Onbekende spreker
Lucas Kramer - GroenLinks
Voorzitter - Erik Broer
Angela Huckriede - VVD
Onbekende spreker
Voorzitter - Erik Broer
Voorzitter - Erik Broer
Voorzitter - Erik Broer
Voorzitter - Erik Broer
Onbekende spreker
Voorzitter - Erik Broer
Frank Mars - Forum voor Democratie
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Voorzitter - Erik Broer
Voorzitter - Erik Broer
Voorzitter - Erik Broer
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Voorzitter - Erik Broer
Voorzitter - Erik Broer
Ab de Jong - ChristenUnie
Ab de Jong - ChristenUnie
Onbekende spreker
Voorzitter - Erik Broer
Voorzitter - Erik Broer
06:08:12 - 06:10:51 - 06:10:52 - 06:10:56 - 06:41:54 - 06:42:13 - 06:43:55 - 06:43:57 - 06:45:43 - 06:45:45 - 06:45:50 - 06:46:51 - 06:47:39 - 06:49:05 - 06:49:41 - 06:50:59 - 06:51:02 - 06:51:25 - 06:52:18 - 06:52:27 - 06:52:48 - 06:53:06 - 07:08:55 - 07:10:01 - 07:10:13 - 07:11:27 - 07:14:04 - 07:14:14 - 07:15:25 - 07:17:28 - 07:17:33 - 07:17:35 - 07:17:37 - 07:18:04 - 07:19:05 - 07:19:08 - 07:19:13 - 07:20:12 - 07:20:17 - 07:21:03
Onbekende spreker
06:10:59 - 06:19:18 - 06:22:44 - 06:22:46 - 06:27:49 - 06:30:58 - 06:33:40 - 06:39:46 - 06:41:49 - 06:44:00 - 06:45:39 - 06:49:43 - 06:53:12 - 06:57:45 - 06:58:07 - 06:58:17 - 06:58:19 - 06:58:45 - 06:59:24 - 07:00:30 - 07:00:32 - 07:00:50 - 07:00:52 - 07:03:03 - 07:03:08 - 07:03:40 - 07:03:46 - 07:04:14 - 07:04:39 - 07:04:51 - 07:04:53 - 07:08:25 - 07:09:02 - 07:10:43 - 07:11:09 - 07:11:21 - 07:12:35 - 07:12:41 - 07:13:34 - 07:13:37 - 07:14:36 - 07:16:17 - 07:17:40 - 07:18:27 - 07:18:54 - 07:19:02 - 07:19:31 - 07:19:37 - 07:19:41 - 07:20:10 - 07:20:56